Friday, June 30, 2017

MATI DITEMBAK, TIADA PEMBELAAN! MOHON KES DISIASAT SEMULA!!


Demi Allah apa yang cuba saya sampaikan semua ini adalah benar-benar terjadi pada saya dan keluarga, Ini kah UNDANG-UNDANG MALAYSIA?

PDRM SPRM Kementerian Dalam Negeri (KDN)

Sebelum saya memulakan sy ingin meminta Maaf mengganggu semua orang yang sedang bergembira menyambut kedatangan Syawal bersama keluarga dan sanak saudara di kampung. Sedang semua bersuka ria, kami sekeluarga dilanda kesedihan tentang berita yang baru kami terima baru-baru ini. Sebelum saya memulakan coretan saya ini, saya ingin memohon maaf jika terkasar bahasa kepada semua pihak samada terlibat atau tidak seandainya coretan ini membuat sesetengah pihak tidak berpuas hati atau marah kepada saya dan keluarga.

Setelah berfikir secara dalam-dalamnya saya Puan Adila, isteri kepada Allahyarham Sahdan b. Ishak ingin menyuarakan rasa ketidakpuasan hati dan terkilan berhubung siasatan kes kematian suami saya. Suami saya telah ditemui meninggal dunia dalam keadaan berlumuran darah, berbaju melayu putih dengan kesan tembakan tepat pada dahi di sebuah rumah teres tiga tingkat di Bandar Tun Hussein Onn, Bt 9 Cheras. Kejadian berlaku pada 10 Mac 2017 yang lalu. Genap 100 hari pemergiannya cukup untuk tempoh saya bertenang dan bersuara tentang apa yang berlaku sepanjang siasatan kes.

Kami sekeluarga menyerahkan bulat – bulat kes ini kepada pihak berwajib dengan harapan agar pembunuh arwah mendapat balasan yang setimpal dengan perbuatannya. Malangnya itu tidak berlaku, pada 13 Jun 2017 tertuduh telah dijatuhkan hukuman tanpa pengetahuan kami sekeluarga.
Lebih mengecewakan kami hukuman yang dijatuhkan tidak setimpal dengan sebuah nyawa yang hilang sekelip mata. Sebelum ni tertuduh seorang Dato’ Seri mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Kajang atas tiga pertuduhan iaitu menyebabkan kematian, memiliki sepucuk pistol dan sebutir peluru hidup tanpa lesen, Dia didakwa mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara 30 tahun dan boleh dikenakan denda. Bagi pertuduhan kedua, dia dituduh memiliki sepucuk pistol jenis Revolver bernombor Siri 72664 tanpa lesen yang sah pada masa, tarikh dan tempat yang sama. Pertuduhan itu dilakukan mengikut Seksyen 8 Akta Senjata Api (penalti lebih berat) 1971, yang memperuntukkan hukuman penjara 14 tahun dan juga sebat tidak kurang enam sebatan, jika sabit kesalahan. Bagi pertuduhan ketiga, Tertuduh didakwa memiliki sebutir peluru hidup tertulis S&B7.56 Br tanpa lesen yang sah pada masa, tarikh dan tempat yang sama. Selepas sebutan kes dibuat beberapa kali di Mahkamah Seksyen Kajang hukuman diturunkan kepada Seksyen 304A kanun keseksaan dimana jika disabit kesalahan dia boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 2 TAHUN atau DENDA atau KEDUA-DUANYA sekali. Ini merupakan KES BUNUH KE-2 Dato’ Seri tersebut dan kali ini dia terlepas lagi. Adakah undang – undang dihujung jari tertuduh? Kes pertama beliau dituduh membunuh ialah pada 13 Ogos 2012 dimana melibat kematian seorang peniaga air di Downtown The Mines, Seri Kembangan.

Pada 13/06/17 (selasa) tanpa kehadiran kami bagi pihak keluarga atau dipendekkan cerita tidak diberitahu tentang pertukaran tarikh perbicaraan pihak tertuduh telah dijatuhkan hukuman dengan alasan beliau telah mengaku salah. Tiada seorangpun wakil daripada keluarga kami yang hadir disebabkan pihak keluarga masih fikir bahawa tarikh yang dijadualkan sebelum ini iaitu pada 15 Jun 2017 masih kekal. Pada tarikh tersebut juga mahkamah terus menjatuhkan hukum kepada tertuduh dan apa yang mengejutkan kami sekeluarga hukuman yang dijatuhkan hanyalah 3 BULAN penjara (dari tarikh kejadian) dan bayaran denda sebanyak 70K sahaja !!. Tahlil 100hari arwah baru sahaja selesai bermakna tertuduh sudah dibebaskan. Adakah itu harga satu nyawa yang hilang tempat kami bergantung harap? Adakah itu nilai nyawa bagi ayah kepada anak – anak saya yang masih kecil tempat mereka bermanja?. Bayangkan sedang kami masih berduka dengan pemergian arwah dan kehadiran Syawal tanpanya, dapat pula berita tertuduh sudah dibebaskan dengan hukuman yang tidak setimpal. Tertuduh telah keluar dari tahanan dan sedang bergembira berhari raya bersama keluarga. Jika anda sebagai ahli keluarga mangsa menerima ketidakadilan macam ni apa yang anda rasa?

Kami juga meragui kejadian ini dan siasatan terhadap kes ini kerana terdapat banyak pihak yang cuba campurtangan. Ada pihak-pihak tertentu yang cuba berbaik-baik dengan kami sekeluarga, cuba melindungi tertuduh dan memantau pergerakan dan tindakan kami sekeluarga. Disini Saya akan ceritakan serba sedikit tentang kejadian sebenar yang berlaku. Apa yang saya faham dan apa yang diceritakan pada saya pada malam kejadian, tertuduh meminta arwah suami saya ke rumah nya untuk melangsungkan majlis angkat sumpah kenaikkan pangkat bagi sebuah pertubuhan NGO. Turut serta bersama dia pada malam itu adalah 3 rakan baik arwah. Sampai ditempat kejadian, terdapat beberapa orang lagi rakan-rakan yang perlu ada untuk menyempurnakan majlis tersebut. Saya difaham kan saksi kejadian pada malam itu seramai 13 orang termasuk isteri tertuduh dan pembantu rumahnya. Upacara naik pangkat tersebut berlangsung di tingkat 3 rumah tertuduh dimana terdapat 8 orang bersama yang dipertanggungjawab kan untuk menyempurnakanya. Dua daripada rakan baik arwah berada di tingkat bawah rumah tersebut kerana upacara ‘kenaikan’ hanya melibatkan orang-orang berpangkat sahaja.
Terdapat banyak keraguan tentang kematian arwah suami saya . Seramai 13 orang saksi termasuk tertuduh ditempat kejadian dan mengikut laporan forensik, arwah suami saya dibunuh dalam lingkungan jam 2 pagi hingga 3 pagi. Laporan polis dibuat sendiri oleh tertuduh pada jam kira – kira 5 pagi. Didalam laporan tersebut, tertuduh telah menyatakan bahawa arwah telah MEMBUNUH DIRI. Allahuakbar!! Kenapa pelaku sanggup melakukan perkara tersebut kepada arwah yang merupakan pengikut setia pertubuhan mereka? Sudah lah dibunuh dengan kejam, dituduh pula membunuh diri. Arwah masih ada iman dan saya sebagai isteri percaya akan hal itu. Adakah dengan mereka – reka cerita tidak masuk akal itu dapat menutup kesalahan si pelaku?. Kenapa nak aibkan arwah dan keluarga arwah? Selepas ke tempat kejadian polis mendapati terdapat keraguan tentang kematian arwah yang dikatakan bunuh diri. Semasa pihak polis sampai, sepucuk pistol telah diletakkan ditangan kanan arwah dan terdapat kesan tembakan di tengah-tengah dahi arwah. Cuba fikirkan bersama, adakah bunuh diri kesan tembakan boleh tepat tengah-tengah dahi?. Demi Allah, saya masih terbayang wajah arwah semasa proses pengecaman mayat di hospital tempoh hari. Mayat arwah berada dalam keadaan yang menyayat hati, berlumuran darah dengan kesan tembakan berlubang di tengah dahi. Hati isteri mana yang tidak hancur luluh apabila melihat jasad terbaring kaku berbaju melayu putih itu adalah suaminya. Tergamaknya si pelaku memperlaku begitu kepada arwah. Dimanakah sifat perikemanusian dan amalan baik yang sering dilaung – laungkan pertubuhan mereka itu?
Selepas kejadian, kesemua 13 orang individu yang berada didalam rumah tersebut telah ditahan reman bagi membantu siasatan. Selepas tertuduh mengaku bersalah kesemua individu di tempat kejadian dibebaskan dengan ikat jamin. Siasatan diteruskan menjurus kepada tertuduh dengan sebutan kes beberapa kali di Mahkamah Seksyen Kajang. Sepanjang siasatan dijalankan bermulalah pelbagai perkara yang akan cuba saya ringkaskan di sini. Pelbagai pihak samada kenal atau tidak datang menziarahi kami sekeluarga. Pelbagai sumbangan diberikan termasuk wang ringgit, susu , lampin pakai buang dan lain-lain lagi. Alhamdulillah terima kasih rezeki anak-anak, bukan saya tidak bersyukur tapi lama kelamaan kami sekeluarga mula sedar yang wang ringgit,barangan yang diberi ada agenda & tujuan tertentu untuk menutup sesuatu. Tapi bukan semua orang begitu,ada yang ikhlas terima kasih kami sekeluarga ucapkan diatas niat ikhlas hendak membantu amat kami hargai.

Pada satu malam kami sekeluarga didatangi antara 3 hingga 4 orang yang mengaku diri mereka sebagai ANGGOTA POLIS. Mereka telah datang menyerbu kediaman mertua saya. Apa yang pelik, mereka datang bersama ANAK TERTUDUH dan seorang lagi rakan arwah dengan tujuan untuk mengeledah bilik arwah. Dalam keadaan yang keliru dan masih bersedih dengan kejadian yang menimpa arwah, kami masih buntu dan tidak sempat meminta kad kuasa mereka. Pada malam tersebut, mereka datang tanpa menunjukan sebarang waran geledah atau apa-apa kad kuasa dan terus menyerbu hendak ke atas rumah bilik arwah. Untuk apa? Saya cakap ini rumah keluarga arwah, arwah tidak tinggal di sini dia tinggal bersama saya di rumah & tempat lain. Anggota polis tersebut terus mengajak saya ke rumah saya yang saya sendiri pun sudah lama tak pulang setelah kematian arwah. Saya ditemani oleh adik arwah yang juga seorang anggota polis ke rumah kami dimana tempat saya, arwah dan anak-anak tinggal. Pelbagai kemuskilan yang timbul dari mula dia datang, tiada waran atau perkenalan diri, kereta yang dinaiki kereta biasa, dan cara geledah yang tidak bersungguh-sungguh. Terdapatnya beg sandang depan yang dipakai oleh polis tersebut semasa geledah. Adik arwah ikut setiap gerak geri anggota polis tersebut kerana sangsi dengan cara kerja mereka. Menyedari mereka sedang diperhati mereka keluar rumah dengan alasan hendak menghisap rokok dan akan kembali geledah selepas itu. Menyedari baju yang dipakai oleh adik arwah terdapat tulisan yang menyatakan adik arwah adalah seorang anggota polis, mereka terus menyoal tentang kerjaya adik arwah. Setelah mengetahui bahawa adik arwah seorang anggota polis, mereka terus meminta diri untuk pulang tanpa mengeledah rumah kami buat kali kedua sebagaimana yang dikehendaki sebelum ini. Untuk apa mereka datang? Jika difikir balik sabit kesalahan tertuduh dituduh memiliki sepucuk pistol jenis Revolver dan Tertuduh juga didakwa memiliki sebutir peluru hidup tanpa lesen. Adakah kedatangan mereka hendak meletakkan barang kes di rumah arwah? Wallahualam….. Banyak persoalan yang tidak terjawab. Hanya mereka yang bermain dalam permainan ini sahaja yang tahu jawapannya.
Dalam tempoh 100 hari kematian arwah, kami sekeluarga telah dimomokkan oleh pihak tertentu bahawa Pegawai Penyiasat Polis (io) iaitu pegawai yang dipertanggungjawabkan menyiasat kes ini telah bertukar orang. Bermacam cerita yang kami dengar sepanjang kes siasatan dijalankan, semuanya adalah untuk MENGELIRUKAN kami sekeluarga. Sebenarnya masih io yang sama menyiasat kes ini tapi tidak tahu apa tujuan pihak-pihak tertentu membuat cerita ini, mungkin mereka tidak mahu kami tahu perkembangan kes sebenar yang akan diketahui melalui pegawai io itu sahaja. Akibat percaya pada pihak-pihak tersebut kami pun tidak langsung menghubungi io tersebut sehinggalah tarikh dijatuh hukuman. Pegawai io baru yang dikatakan itu pun kami tidak tahu siapa, Kami pihak keluarga langsung tidak tahu apa-apa berkaitan perkembangan kes. Kami percaya kan PDRM yang menyiasat kes ini 100%!! Atas keyakinan bahawa undang – undang di Malaysia adil dan saksama, kami telah serah pada mereka yang berwajib untuk menjalankan tugas. Tetapi malangnya, harapan tinggal harapan… kami sekeluarga terkilan dan kecewa diperlaku seperti ini .

Dalam Malaysia berlaku kes jenayah setiap hari, adakah anggota – anggota polis mempunyai banyak masa untuk datang melawat setiap keluarga mangsa dan mengeluarkan duit poket sendiri memberikan sumbangan? Saya cuba bersangka baik dengan anggota – anggota polis yang datang sebanyak 2 kali melawat keluarga kami.. tapi bukankah pelik anggota daripada tempat lain yang bukan terlibat dalam kes arwah tiba – tiba datang bertanya khabar, memantau dan menyampaikan berbagai sumbangan? Pelik kan, rombangan polis lelaki dan perempuan datang kerumah memantau keadaan keluarga, sering mesej saya dan bertanya tentang perkembangan kes. Bila saya yang tanya apa-apa perkembangan dia cakap tak tahu dan akan tanya kepada pegawai yang menyiasat. Bermakna bukan lah mereka yang kendalikan kes ni. Terdapat Pegawai Polis wanita yang turut serta dalam rombongan tersebut berpangkat ASP terserlah kepura – puraannya memberikan layanan terhadap kami. Tapi Siapa mereka? Apa tujuan mereka? Oh ya, kalau tak silap saya arwah pernah cakap pada saya yang tertuduh adalah bekas anggota polis. Mungkin juga kawan-kawan tertuduh Wallahualam…

Kepada PDRM Malaysia dan Institusi Kehakiman Malaysia saya bukan menentang perundang. Kami sekeluarga dan waris arwah hanya mahukan KEADILAN supaya perundangan Malaysia dipandang tinggi dan masih relevant. Cuba letakkan diri anda ditempat saya? Apakah yang ada rasa?. Ibu Mertua saya sehingga kini sakit – sakit dan tidak dapat menerima hakikat hukuman yang dijatuhkan tidak setimpal dengan kesalahan. Mak pernah berkata.. “Anak aku bukan ANAK AYAM.. yang mereka boleh tembak sesuka hati!! Kalau tidak dapat balasan didunia, tunggu lah balasan di akhirat nanti”. Akhir kata, saya ingin memohon kepada pihak – pihak yang terlibat agar jangan butakan mata dan pekakkan telinga.. Kejadian ini mungkin akan berlaku lagi kerana ini bukan kes pertama tertuduh dan bukan pertama kali beliau terlepas!! Wassalam….

Coretan benar dari hati,
Nor Adilawati Ishak
(Isteri Allahyarham Sahdan Ishak)
29hb Jun 2017 (Hari Raya Ke-5)

Sumber : https://www.facebook.com/princess.a.lalola/posts/1592232777475521

1.4 Juta Penjawat Awam Bakal Naik Gaji 3%?

KIRA-KIRA 1.4 juta penjawat awam pasti menanti penuh harapan pertemuan Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Ali Hamsa dengan Kongres Kesatuan Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs).

Motif pertemuan ini bagi membincangkan cadangan kenaikan gaji penjawat dan pesara awam sebanyak 3 peratus, selain turut memperincikan beberapa isu lain berkaitan usaha meningkatkan prestasi penjawat awam.

Ali dilaporkan berjanji bahawa perjumpaan akan diadakan secepat mungkin. Satu isyarat jelas, isu ini satu keutamaan. 1.4 juta penjawat memerlukan sedikit kefahaman kerajaan Persekutuan.

Memang sudah banyak yang diusahakan oleh pihak kerajaan dalam memberikan impak kualiti pendapatan dan peningkatan nilai hidup terhadap penjawat awam.

Namun, dalam persekitaran sekarang, penjawat turut mahukan nilai yang lebih real dan refleksif sejajar dengan momentum ekonomi.

Justeru, kenaikan 3 peratus gaji satu dilihat sebagau keperluan berdasarkan kepada impak ekonomi sekarang. – MYNEWSHUB.CC


Ibu hidap kanser meninggal dunia, lima beradik kini sebatang kara

Walaupun baju raya sepasang seorang untuk lima beradik ini sudah dibeli oleh ibunya sebelum dimasukkan ke wad HUSM, namun satu Syawal yang bakal menjelang tiba nanti tidak dinantikan oleh mereka. - Foto Astro AWANI/Muhafandi Muhamad
KUBANG KERIAN: Ibu kepada lima beradik yang mendapat simpati orang ramai selepas kisah sedihnya disiarkan Astro AWANI sehari sebelum Aidilfitri lalu meninggal dunia Jumaat malam.

Akma Ismail, 41, meninggal dunia akibat kanser payu dara tahap empat sekitar jam 7.15 malam ini di wad Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian dekat sini.

Hanya anak perempuannya Azrin Alia Balkis, 11, berada di sisi Allahyarham ketika menghembuskan nafas terakhir.

Empat lagi adik beradik Azrin berada di rumah mereka di Besut.

Astro AWANI pada 23 Jun lalu menyiarkan kisah lima beradik yang berduka dalam menantikan kedatangan 1 Syawal.


TERDAHULU

Luluh hati lima beradik menyambut Syawal, ibu kini terlantar bertarung nyawa


BESUT: Dalam kesibukan umat Islam dan kegirangan anak-anak menyambut kedatangan satu Syawal, lima beradik dari Taman Perwira, Tok Saboh di sini  diruntun sedih mengenangkan nasib mereka.

Detik berbaki beberapa hari lagi dirasai seperti duri berbisa menusuk hati mereka memandangkan ibu mereka, satu-satunya tempat mereka bergantung hidup, bertarung nyawa sedang menderita menghidap kanser payu dara tahap empat.

Si ibu, Akma Ismail, 41, yang terlantar di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian dengan keadaan yang sudah tidak menentu kini hanya bergantung kepada bantuan alat penafasan.

Menurut anak sulung kepada keluarga itu, Mohd Azri Irfan Zahari, 14, ibunya hanya dikesan menghidap kanser payu dara seminggu lalu dan terlantar di HUSM.
Semenjak dimasukkan ke HUSM, Mohd Azri Irfan bersama adiknya Mohd Azri Imran, 13, terpaksa tidak ke sekolah kerana menjaga ibunya di hospital.

Ibu mereka sudah berpisah dengan bapa mereka sejak tiga tahun lalu.

Selepas itu segala tugas dipikul oleh ibunya dengan memperolehi pendapatan hasil menjahit baju dan pakaian di Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT), tempat kediaman mereka.

Mohd Azri Irfan dan Mohd Azri Imran mempunyai tiga adik-beradik lain iaitu Azrin Elia Balkis, 11, Mohd Aziq Israf, 6, dan Azlini Elisya Qistina, 3.

Walaupun baju raya sepasang seorang untuk lima beradik ini sudah dibeli oleh ibunya sebelum dimasukkan ke wad HUSM, namun satu Syawal yang bakal menjelang tiba nanti tidak dinantikan oleh mereka.

“Kurang (gembira), sebab Along kurang yakin dengan ketiadaan ibu untuk menggalas amanah (menjaga) adik-adik. Sudah seminggu (ibu masuk hospital), masih lemah. Minta bantuan ibu-ibu saudara. Tidak mahu berpisah. Harapan tu agar ibu tidak tinggalkan lagi adik-adik, saya tidak sedia pikul amanah,” kata Mohd Azri Irfan ketika ditemui Astro AWANI.

Walaupun lima beradik ini mempunyai datuk dan nenek yang tinggal berdekatan serta menguruskan adik-adiknya sejak seminggu lalu, namun ikatan kasih antara ibu mereka amat mendalam.

Mohd Azri Irfan dan Mohd Azri Imran kini tabah menjaga ibu mereka di hospital kini, manakala tiga adik mereka ditinggalkan bersama datuk dan nenek mereka.

Di saat ibu mereka bertarung nyawa lima beradik hanya mampu berdoa agar ada keajaiban penyembuh sakit ibu mereka agar Syawal kali ini dapat diraikan bersama dengan lebih bermakna. - Astro Awani

Tarif elektrik kekal hingga hujung tahun

Kerajaan bersetuju mengekalkan rebat tarif elektrik sebanyak 1.52 sen/kWJ di Semenanjung dan 1.20 sen/kWJ di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan bagi tempoh 1 Julai hingga 31 Disember, tahun ini.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili berkata dengan pengekalan rebat tarif elektrik itu kerajaan membelanjakan subsidi sebanyak RM1.303 bilion untuk menampung peningkatan kos bahan api dan penjanaan bekalan elektrik kepada Semenanjung bagi tempoh Julai hingga Disember tahun ini.

"Manakala bagi Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan, kerajaan telah membelanjakan subsidi khas sebanyak RM468 juta untuk menampung peningkatan kos bahan api dan penjanaan bekalan elektrik sepanjang 2017," katanya kepada pemberita di Kota Kinabalu hari ini.

Beliau berkata rebat tarif bagi Sabah dan Labuan ditampung melalui pemberian subsidi bahan api Medium Fuel Oil (MFO) dan diesel serta subsidi sokongan tarif elektrik oleh kerajaan persekutuan.

"Manakala peruntukan sebanyak RM1.303 bilion untuk Semenanjung itu menggunakan Dana Hasil Rundingan Semula Perjanjian Pembelian Tenaga dengan Penjana Kuasa Bebas Generasi pertama (Dana Perjanjian PPA)," katanya.

Beliau berkata rebat tarif elektrik akan diberikan kepada semua kategori pengguna Tenaga Nasional Berhad (TNB) di Semananjung dan Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) di Sabah dan Labuan.

Ongkili berkata kerajaan juga telah bersetuju mengekalkan kadar purata tarif elektrik asas di Semananjung pada 38.53 sen/kWJ dan 34.52 sen/kWJ bagi Sabah dan Labuan.

Katanya semakan kos pembekalan elektrik oleh Suruhanjaya Tenaga di bawah dasar Ketidakseimbangan Pelepasan Kos Bahan Api (ICPT) bagi Januari hingga Jun tahun ini telah menunjukkan peningkatan sebanyak 1.02 sen/kWJ.

"Peningkatan kos pembekalan elektrik berlaku disebabkanoleh kenaikan harga gas sebanyak RM1.50/MMBtu (satu juta Unit Termal British) daripada RM21.20/MMBtu dan kenaikan harga arang batu di pasaran dunia serta kesan kadar tukaran wang asing kepada ringgit.

"Kenaikan 1.02 sen/kWJ memerlukan surcaj kepada pengguna, namun kerajaan telah memutuskan supaya kenaikan kos pembekalan elektrik itu tidak ditanggung oleh pengguna," tambahnya.

Ongkili berkata secara keseluruhannya pelarasan tarif elektrik di bawah dasar kos bahan api dan penjanaan tidak seimbang telah membolehkan pengguna elektrik menikmati rebat sebanyak RM5.403 bilion di Semenanjung untuk tempoh Mac 2015 hingga Disember 2017.

-Bernama

Tak untung, 7-Eleven seluruh Indonesia tutup mulai esok

JAKARTA - Indonesia kini tidak lagi mempunyai kedai runcit franchais 24 jam 7-Eleven apabila kesemua kedai serbaneka itu akan ditutup mulai esok.

Penutupan kesemua 141 buah kedai itu diumumkan oleh syarikat pemilik rangkaian 7-Eleven Indonesia, PT Modern International dalam satu kenyatannya kepada Bursa Efek Indonesia baru-baru ini.

Media-media tempatan memetik Direktur PT Modern Internasional, Chandra Wijaya, sebagai berkata, pemberhentian operasi kesemua kedai 7-Eleven itu adalah disebabkan masalah keterbatasan sumber dan urusan jual-beli saham perniagaan.

PT Modern International sebelum ini dilaporkan telah bersetuju menjual perniagaan rangkaian 7-Eleven Indonesia kepada PT Charoen Pokphand Restu Indonesia tetapi penjualan saham dan aset itu dibatalkan baru-baru ini setelah kedua-dua syarikat gagal mencapai kata sepakat.

Sehingga September 2016, terdapat 175 kedai 7-Eleven di Indonesia yang hanya beroperasi di Jakarta dan pada akhir tahun lepas lebih 20 kedai itu telah ditutup secara berperingkat atas alasan tidak menguntungkan.

Tinjauan Bernama mendapati kebanyakan kedai 7-Eleven telahpun menutup operasi mereka sejak minggu lepas lagi dengan meletakkan notis mengenai pemberhentian operasi.

Francais rangkaian 7-Eleven mula memasuki Indonesia pada 2008 dan dikelolakan oleh PT Modern Sevel Indonesia, anak syarikat PT Modern International.

Menurut laporan kewangan suku pertama 2017 PT Modern Internasional, hasil penjualan daripada 7-Eleven mengalami penurunan sebanyak 37.17 peratus daripada Rp220,66 juta (Rp1 juta lebih kurang RM300) kepada Rp138,62 juta.

Sementara itu Menteri Perdagangan Indonesia Enggartiasto Lukita menyangkal dakwaan bahawa penutupan 7-Eleven itu menunjukkan kelembapan sektor peruncitan di Indonesia kerana masih banyak kedai runcit​​​​​​​ 24 jam tempatan beroperasi seperti biasa.

Katanya penutupan itu adalah disebabkan masalah dalaman dan kerugian yang dialami syarikat tersebut.

Beliau berkata, pihaknya bercadang untuk bertemu dengan pengurusan syarikat berkenaan bagi​​​​​​​mendapat maklumat lanjut mengenai penutupan kedai francais itu. - Bernama

Gengster kena denda

Weh Sang dan Kah Chun didakwa diMahkamah Majistret atas pertuduhan membabitkan diri dalam aktiviti pertubuhan kongsi gelap.- FOTO L Manimara
TIGA lelaki termasuk seorang remaja didakwa di Mahkamah Majistret Kuala Kangsar, hari ini, atas pertuduhan membabitkan diri dalam aktiviti kumpulan kongsi gelap, Ahad lalu.

Tertuduh iaitu Liew Kah Chun, 27, dan seorang remaja berusia 16 tahun didakwa atas pertuduhan mempunyai tatu berunsur kongsi gelap manakala Chip Weng Sang, 45, pula atas pertuduhan memaparkan papan tanda pertubuhan tidak berdaftar.

Kah Chun dan Weng Sang mengaku bersalah sebaik pertuduhan dibacakan jurubahasa secara berasingan di hadapan Majistret Noorhidayah Mohd Saad.

Mengikut pertuduhan, Kah Chun didakwa memiliki tatu lambang kongsi gelap Wah Kee 'Geng 04/18' pada pergelangan tangan kiri manakala remaja berusia 16 tahun turut memiliki lambang tatu kumpulan kongsi gelap.

Kedua-dua mereka didakwa mengikut Seksyen 52 (3) Akta Pertubuhan 1966 dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum lima tahun atau denda maksimum RM15,000.

Weng Sang pula dituduh menggunakan papan tanda Pertubuhan Kemakmuran Si Gong Malaysia Cawangan Sungai Siput tanpa kebenaran Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia dan didakwa mengikut Seksyen 50(3) Akta Pertubuhan 1966.

Noorhidayah kemudiannya menjatuhkan hukuman denda RM5,000 atau penjara 12 bulan jika gagal membayar denda berkenaan terhadap Kah Chun manakala RM1,000 atau sebulan penjara sekiranya gagal bayar terhadap Weng Sang.

Bagi remaja berusia 16 tahun pula, prosiding yang dijalankan secara tertutup akan disebut semula 27 Julai selepas tiada ahli keluarga remaja berkenaan hadir dan membenarkan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin kepadanya.

Mereka antara 23 individu yang ditahan dalam serbuan Op Cantas di sebuah premis di Persiaran Lintang Makmur 9, Taman Lintang Makmur, Sungai Siput, Ahad lalu.

Harian Metro melaporkan seramai 23 individu membabitkan 22 lelaki serta seorang wanita ditahan ketika sedang menjalankan upacara angkat sumpah di sebuah premis berkenaan dan merampas dua ekor ayam dipercayai digunakan untuk upacara itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Datuk Gan Tian Kee mengesahkan kumpulan itu dikenal pasti sebagai Geng 360 yang baru ingin ditubuhkan di Perak. - HMetro

Honda Accord terputus dua lepas rempuh pokok di JB

JOHOR BAHRU: Sebuah kereta yang dinaiki empat lelaki terputus dua selepas merempuh pokok di Jalan Indah Utama, Taman Bukit Indah di sini, petang semalam.

Saksi, Yap Keng Tak yang juga Pengerusi Persatuan Komuniti Kepolisian Johor, berkata orang ramai membantu mengeluarkan mangsa dari kereta yang remuk itu dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang.


Katanya beliau yang berada di kawasan Bukit Indah, bergegas ke lokasi kejadian selepas menerima panggilan daripada ahli persatuan memaklumkan mengenai kejadian terbabit.

"Saya terkejut melihat kereta dinaiki mereka terputus dua, dengan bahagian enjin berada di atas jalan raya, manakala sebahagian lagi terjunam ke dalam longkang berhampiran.

"Bagaimanapun, semua mangsa dipercayai mengalami cedera ringan dibawa ke hospital oleh orang awam," katanya kepada BH, di sini.

Pemangku Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri, Deputi Superintendan M Kumarasan, ketika dihubungi berkata polis sehingga petang ini polis tidak menerima laporan berhubung kejadian berkenaan. - BHarian


Jabatan Imigresen buru PATI mulai tengah malam ini

Jabatan Imigresen akan melaksanakan operasi gempur besar-besaran di seluruh negara bermula tengah malam ini bagi mengesan pendatang tanpa asing (PATI) selaras dengan tamatnya tempoh permohonan kad sementara atau ‘Enforcement Card’ (E-Kad), hari ini.

Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Mustafar Ali berkata pihaknya ternyata kecewa dengan sikap berlengah para majikan yang tidak membuat pendaftaran dengan lebih awal walaupun program tersebut telah dilancarkan sejak 15 Februari lalu.
Beliau berkata setakat jam 8 pagi ini, hanya 23 peratus iaitu 155,680 PATI melibatkan 26,957 majlikan telah membuat permohonan dan sebanyak 140,746 E-Kad telah dikeluarkan, jumlah yang jauh lebih rendah daripada sasaran asal 600,000 PATI.

Menurutnya, warga Bangladesh adalah warganegara PATI yang tertinggi mendaftar E-Kad diikuti Indonesia, Myanmar dan Nepal.

"Saya sudah tegaskan banyak kali bahawa tarikh akhir pendaftaran adalah pada 12 tengah malam ini, dan ia tidak akan di sambung," katanya pada sidang media, di Putrajaya hari ini.

Mustafar berkata selepas tempoh tersebut selain tangkapan ke atas PATI, majikan juga akan dikenakan tindakan undang-undang atas kesalahan melindungi serta menggaji PATI mengikut Seksyen 56(1) dan Seksyen 55B di bawah Akta Imigresen 1959/1963 termasuk menggaji warga asing yang menyalahgunakan pas pelajar mereka.

Tinjauan media di Ibu Pejabat Jabatan Imigresen di sini hari ini mendapati ia masih lagi sesak sejak semalam dengan kehadiran majikan dan PATI memilih untuk tampil mendaftar E-Kad pada saat-saat akhir.

Katanya, walaupun permohonan ditutup pada jam 12 tengah malam ini, tetapi para pegawai terpaksa bekerja sehingga 7 pagi esok bagi memproses kesemua dokumen yang sedia ada.

Malah, katanya, atas kapasiti yang terbatas, permohonan majikan yang datang ke pejabat Imigresen selepas 11.30 pagi tadi terpaksa diketepikan terlebih dahulu bagi pihaknya memproses kesemua permohonan yang sedia ada.

Mustafar turut memaklumkan pihaknya menahan beberapa orang, yang didakwa sebagai ejen, yang mengambil kesempatan dengan mengeluarkan E-Kad palsu.

Katanya, permohonan E-Kad perlu diuruskan sendiri oleh majikan tanpa melibatkan orang tengah. - Mkini

Tentera Iraq tawan semula Masjid Mosul

Menara Nuri yang kini dijaga pengawal keselamatan.
BAGHDAD.IRAQ - Tentera Iraq sudah menawan semula Masjid Mosul yang sebelum ini di bawah kuasa tentera Daesh.

Memetik laporan Reuters, tentera Iraq berjaya merampas semula selepas tiga tahun ia menjadi tawanan di bawah penguasaan Abu Bakr al-Baghdadi.



Tentera Daesh dilapor mengebom Masjid Mosul minggu lalu.

Selepas insiden itulah, tentera Iraq berjaya menawan semula masjid berkenaan.

Menerusi satu laporan, ketua tentera Daesh, Abu Bake al-Baghadadi dilihat menjadi imam di masjid berkenaan Jumaat minggu lalu.

Selepas itu, kelibatnya tidak lagi kelihatan.

Kini masjid Nuri dan Al-Hadba (menara) dijaga oleh pasukan perkhidmatan Counter-Terrorism.

Masjid Mosul sebelum ini telah ditawan tenteta Daesh sejak 2014.

Masjid Mosul menjadi kebanggaan Iraq dengan sejarahnya.

Menerusi laporan stesen TV Iraqiya, Masjid Mosul kembali ditakluk selepas solat Jumaat minggu lalu.

Pegawai-pegawai dari Iraq dan gabungan anti-Daesh yang diketuai oleh Amerika Syarikat mengatakan kemusnahan tapak itu adalah tanda kehilangan Daesh di Mosul, dengan Perdana Menteri Haider al-Abadi menyebutnya sebagai "pengisytiharan rasmi kekalahan". - SH

Wednesday, June 28, 2017

Dua Maut Bas Terbabas

HULU SELANGOR: Dua maut dalam nahas sebuah bas yang terbabas di longkang di Kilometer (KM) 422 Lebuhraya Utara Selatan pada Khamis.

Kejadian berlaku pada kira-kira pukul 5.10 pagi semasa bas tersebut dalam perjalanan dari Kangar, Perlis ke Johor.




Bas berkenaan membawa 26 orang termasuk seorang pemandu dan pembantunya.

Seorang wanita berusia 46 tahun yang dikenali sebagai Masenah dan pemandu bas, M. Arasu, 47 maut di tempat kejadian.

Seorang lagi penumpang, Fadhilah Kholip cedera dan dihantar ke Hospital Sungai Buloh bagi menerima rawatan.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superitenden R. Supramaniam berkata, bas tersebut dipandu dalam keadaan gelap tanpa lampu jalan.

Polis menyiasat kes tersebut di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana kecuaian memandu dan menyebabkan kematian. - Mstar

Tuesday, June 13, 2017

Pelukis batik dipenjara 21 tahun perkosa kekasih sendiri

KOTA BHARU - Janji-janji manis seorang pelukis batik berhasrat menjaga kekasihnya dengan baik hanya tinggal kenangan apabila dia sendiri terpaksa meringkuk 21 tahun di dalam penjara dan dikenakan lapan sebatan kerana kesalahan rogol di mahkamah sesyen, di sini, tadi.

Hakim, Nazri Ismail menjatuhkan hukuman itu selepas tertuduh, Mat Bukari Ismail, 29, mengaku salah pada empat pertuduhan merogol kekasihnya yang berusia 15 tahun.




Pada tuduhan pertama, tertuduh didakwa merogol mangsa di tepi Pantai Kundur, di sini, manakala pada tuduhan kedua dan ketiga, di sebuah rumah di kampung sama.

Kejadian berlaku antara jam 12 tengah malam dan ada 1 pagi pada akhir November 2016.

Bagi tuduhan keempat, tertuduh didakwa merogol mangsa di tepi Pantai Kundur, di sini, pada jam 4.20 petang, 13 Disember 2016.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Siti Hajar Alias.

"Tertuduh menabur janji manisnya dan kemudian mengambil kesempatan terhadap kedaifan mangsa dengan merogolnya," katanya.

Dalam kejadian lalu, mangsa keluar rumah berjumpa dengan teman lelakinya itu.

Tertuduh mengajak mangsa ke pantai. Mereka berborak dan tertuduh berjanji menjaga mangsa dengan baik serta mengajak mangsa melakukan seks.

Mangsa dibawa ke kawasan berguni pasir dan disenggamai. Selepas itu, tertuduh berjanji akan mengahwini mangsa.

Tertuduh membawa mangsa ke rumah dan dua kali merogolnya, manakala kali keempat mangsa dirogol di kawasan pantai sama.

Kejadian berlaku atas persetujuan mangsa. - SH

'Kesungguhan mak cik penjual rebung,' kongsi Asri

SHAH ALAM - "Ketika jam hampir 12 malam, mak cik ini masih di kaki lima menjual rebung dan beberapa jenis makanan segera," demikian coretan Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin di Facebooknya mengenai kisah kesungguhan seorang mak cik penjual rebung.

Mohd Asri atau lebih dikenali sebagai Dr Maza berkata, pada awalnya beliau, bertemu dengan anaknya yang masih kecil berniaga di hadapan bangunan KFC Kangar.

"Dia anak istimewa. Dia memberitahu ibunya juga berniaga di sana. Saya mencari ibunya. Saya dapati wanita yang sudah berusia berniaga di kaki lima," ujar Mohd Asri

 Ujar Mohd Asri, tatkala beliau bertamu mata dengan mak cik itu, emak kepada anak OKU itu, beliau bertanya kepadanya sama ada, dia ada mendapat bantuan zakat.

"Dia menjawab: Ya! Mak cik ada terima zakat secara bulanan dan bantuan Badan Kebajikan juga. Cumanya mak cik tidak mahu duduk sahaja sebab ada tanggungjawab tiga anak OKU di rumah," jelas wanita itu kepadanya.

"Saya lihat dia menjual sekarong rebung yang dimasukkan dalam bungkusan-bungkusan kecil. Agak banyak dan berat," katanya.

Saya bertanya: "Dari mana modal mak cik ambil untuk berniaga?" Dia menjawab: "Mak cik cari dan potong sendiri dari hutan".

 Mendengar luahan mak cik itu, Mohd Asri berkata, hatinya tersentuh.

"Saya sedih mendengar kesungguhan beliau berusaha agar tidak meminta-minta. Itulah kemuliaan dan itulah ibadah yang hebat," katanya.

Oleh itu, kata Maza lagi terkesan dengan luahan itu, beliau menghulurkan sedikit sumbangan kemudian beliau membeli kesemua rebungnya sebagai tanda sokongan.

"Hampir 40 bungkus rebong beliau. Saya bukan penggemar rebung. Namun saya pasti pagi esok saya akan cari masjid yang sudi terima semua rebung ini untuk dibuat menu berbuka puasa," katanya.

Ujar Mohd Asri lagi, sebelum beliau dan keluarga beredar, beliau ada bertanyakan kepada mak cik itu, "Mak Cik tinggal di mana?" Jawabnya: "Di Chuping". Saya tanya lagi: "Macam mana semua barang ini dibawa ke sini?"

"Dia menunjukkan motosikalnya yang uzur. Dia beritahu semalam tayar motorsikalnya pecah, dia terpaksa menolak motorsikal itu sehingga ke rumah. Dari jam 12 malam, jam 4 pagi baru sampai rumah. Amat sedih saya mendengar".

Berbicara lanjut, ujat Maza sebelum beliau masuk ke keretanya, beliau bertanya lagi, "Mak cik tahu pejabat Majlis Agama Islam Perlis (MAIPs) di mana? Dia agak terpinga-pinga. Saya tanya lagi: Mak Cik tahu pejabat zakat kat mana? Dia jawab: Tahu! Saya kata kepadanya: "Di situlah pejabat MAIPs. Esok pergi ke situ bagitahu kat kaunter tu mufti suruh mak cik mohon zakat tambahan". Dia mengangguk,".

Menyimpulkan peristiwa itu Mohd Asri berkata, "orang sepertinya yang kuat berusaha tidak duduk saja layak ditambah peruntukan bantuan. Insya-ALLAH MAIPs akan menambahkan bantuan untuknya,".

"Saya beredar dalam jiwa yang sedih. Semoga ALLAH ampuni saya dan segala dosa serta kelemahan saya. Semoga ALLAH memberikan rezeki kepadanya yang banyak. Melihat kepada kesusahan dan kesungguhan orang yang seperti ini, menjadikan kita insaf betapa kita tidak cukup bersyukur kepada ALLAH atas segala kurniaanNYA dan betapa sedikitnya ujian yang kita terima," katanya. - SH

Monday, June 12, 2017

Pemandu GrabCar ditahan disyaki rogol penumpang

Polis menahan seorang pemandu GrabCar dipercayai merogol seorang wanita di dalam kereta miliknya di Bandar Putra Permai, Seri Kembangan dekat Kuala Lumpur, semalam.

Dalam operasi pukul 10 malam tadi, lelaki berusia 30 tahun itu ditahan sepasukan anggota Bahagian Siasatan Khas Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Daerah Serdang di Sungai Buloh.

Ketua Polis Daerah Serdang ACP Megat Mohamad Aminuddin Megat Alias, berkata lelaki berkenaan dipercayai merogol wanita berusia 29 tahun yang menggunakan perkhidmatannya pada pukul 4 pagi.

"Ketika kejadian, mangsa dalam keadaan mabuk dan tidak dapat melawan. Selepas itu suspek kemudiannya menghantar mangsa pulang ke rumah.

"Polis turut merampas pakaian serta kereta jenis Myvi milik suspek," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

- Bernama

Saluran Al-Jazeera diharam di hotel arab

RIYADH - ARAB SAUDI. Arab Saudi mengharamkan saluran berita, Al-Jazeera dikeudarakan di hotel-hotel dan faksiliti pelancongan di seluruh negara.

Mereka yang didapati melanggar arahan tersebut oleh didenda sehingga AS$26,000 (RM110,825) dan perniagaan mereka ditutup.

Menurut laporan Al-Jazeera, Suruhanjaya Perlancongan dan Warisan Nasional Arab Saudi mengeluarkan arahan tersebut pada Jumaat.

Kenyataan berkenaan menyebut 'semua saluran dari Al-Jazeera Media Network perlu diganti' dengan saluran yang sesuai dengan 'saluran rasmi Arab Saudi'.

"Mereka yang melanggar arahan akan didakwa dan dihukum dengan denda sehingga RM110,825 atau lesen perniagaan dibatalkan atau kedua-duanya sekali," kata kenyataan tersebut. - SH

Saturday, June 10, 2017

Julia Perez meninggal dunia

Sebuah khabar mengejutkan datang daripada industri hiburan Indonesia. Perjuangan aktres dan penyanyi popular, Julia Perez atau dikenali sebagai Jupe melawan kanser serviks tahap empat berakhir selepas dia menghembuskan nafas terakhir di sebuah hospital di Jakarta semalam.

Khabar itu muncul buat pertama kalinya menerusi Instagram adik Jupe iaitu Anggita Perez.

“Innalilahiwainailahirojiun. Kakak kami yang tercinta, Julia Perez sudah meninggal dunia. Mohon doa daripada semua. Terima kasih di atas sokongan kalian selama ini. Saya sayang anda, Yuli,” tulis Anggita.

Khabar itu tidak hanya menjadi duka buat keluarga Jupe, namun pada teman-teman artis dan dunia hiburan Indonesia.

Mendengar khabar sedih daripada adik Jupe itu, peminat-peminat Jupe dan teman-teman artis memberi ucapan duka di laman sosial masing-masing.

Malah, teman-teman perjuangan dalam industri seperti Ayu Ting Ting, Zaskia Gotik, Ruben Onsu, Eko Patrio dan Luna Maya turut mengiringi jenazah Jupe dan memberi penghormatan terakhir kepada wanita cantik itu.

Jupe disahkan mengidap kanser serviks pada 2014 dan telah menjalani rawatan kemoterapi.

Jupe mula bergelar penyanyi sejak tahun 2002 dan dia telah menghasilkan empat buah album iaitu Kamasutra, Aku Rapopo, Dangdut Galau dan The Best Of Julia Perez. - Kosmo

3 Perompak Kopak Tingkap,Isteri Dirogol Dlm Bilik Ketika Suami Tidur DiRuang Tamu

KAPAR: Seorang wanita telah dirogol oleh tiga lelaki tidak dikenali di dalam bilik di rumahnya di Kampung Rantau Panjang selepas dipecah masuk perompak, awal pagi semalam, lapor Berita Harian.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Asisten Komisioner Mohd Yusoff Mamat berkata, dalam kejadian pada jam 4 pagi itu, mangsa yang tidur berseorangan di dalam bilik telah dikejutkan dengan kehadiran tiga perompak.

"Seorang suspek dipercayai warga Indonesia memintanya mendiamkan diri dan tidak menjerit sebelum mangsa dirogol manakala dua lagi suspek berada di luar bilik."

"Mangsa diugut jika dia menjerit, suaminya yang sedang tidur di ruang tamu rumah itu akan dibunuh."

"Selepas suspek melarikan diri, mangsa mengejutkan suaminya dan memaklumkan kejadian itu."

"Mangsa turut mengadu dia diacukan pisau oleh suspek, sebaik dimaklumkan, suami mangsa dan jiran cuba mengejar suspek namun gagal. " katanya.

Suami mangsa telah membuat pemeriksaan di sekitar rumah dan telah menemui kesan umpil di bahagian tingkap dapur rumah itu.

"Mangsa kemudian menyedari beg duit berisi kad pengenalan dan wang tunai berjumlah RM300 turut dilarikan," katanya.

Mangsa dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang untuk pemeriksaan dan disahkan trauma.

Kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dan Seksyen 395/397 kanun sama.

‘Saya diseksa supaya mengaku sebagai pengganas’

KUALA LUMPUR - Seorang rakyat Syria, Mazen Al-Hummada mengulang kembali detik hitam di dalam hidup beliau saat dipenjara dan diseksa selama 15 bulan oleh rejim kerajaan Syria pimpinan Bashar al-Assad.

Beliau ditangkap kerana menentang rejim al-Assad mendakwa perkara tersebut terpaksa dilalui oleh semua rakyat Syria yang enggan mengaku sebagai pengganas.

“Mula-mula mereka baringkan saya di atas lantai dan kemudian terbalikkan saya dan mula memukul, kemudian ada empat orang berbadan besar berdiri dan memijak badan.

“Apabila saya tidak mahu mengaku, mereka mula menggantung saya setinggi 40 sentimeter melalui kedua-dua belah pergelangan tangan membuatkan tangan saya terlalu sakit.

“Ditambah lagi dengan beban berat badan semuanya terletak di tangan membuatkan rasa seperti nak tercabut. Jika saya jerit, kasut akan disumbat ke dalam mulut untuk menyuruh saya diam,” katanya kepada Awani.

Tambahnya, tidak hanya terhad kepada serangan fizikal, penggunaan alat seksaan seperi besi panas dan rokok turut digunakan.

“Apabila saya berkeras tidak mahu mengaku, mereka menggunakan besi panas dan rokok dan dicucuh ke seluruh kaki saya hingga berparut.

“Selain itu, mereka turut menggunakan pengepit besi dan meletakkannya di kemaluan saya dan mengetatkannya. Selepas itu, besi pula di dimasukkan ke dalam pinggul saya,” katanya lagi yang tidak dapat menahan sebak.

Lebih menyedihkan apabila  kanak-kanak turut diperlakukan serupa oleh rejim tersebut demi mendapatkan akuan untuk dihantar kepada PBB.

Setelah terlepas dari azab seksaan tersebut, Mazen datang ke Malaysia dengan tekad untuk mendedahkan kekejaman al-Assad kepada seluruh dunia. - SH

Tuesday, May 30, 2017

Bayi 3 minggu maut dipercayai digigit anjing

MICHIGAN - AMERIKA SYARIKAT. Seorang bayi perempuan berusia tiga minggu maut dipercayai digigit anjing selepas ditinggalkan keseorangan bersama tiga ekor haiwan itu.

Susannah Jean Murray ditemui dengan keadaan kepala berdarah di sebuah rumah di Grand Rapids Michigan, minggu lalu dipercayai akibat gigitan anjing.

Bayi itu meninggal dunia pada Jumaat  di Hospital kanak-kanak Helen Devos selepas menjalani pembedahan kecemasan selama tujuh jam, lapor WZZZM13.

Polis berkata, bayi berkenaan ditemui dalam keadaan berlumuran darah di kepala sementara salah seekor daripada anjing di rumah berkenaan ditemui berhampiran bayi dengan darah di sekitar mulutnya.

Individu dewasa lain menjumpai bayi tersebut.

Jabatan polis Grand Rapids, Sarjan Terry Dixon berkata, kanak-kanak itu ditinggalkan dalam kerusi bayi beberapa minit sementera ibunya berada diluar.

"Ini adalah peringatan penting supaya tidak meninggalkan anak tanpa pengawasan bersama-sama anjing," kata Terry.

Sementara itu, anjing-anjing berkenaan kini dikuarantin di pusat pelindungan haiwan Kent County sementara pegawai perkhidmatan kanak-kanak menilai keselamatan dua kanak-kanak lain yang turut tinggal di rumah berkenaan. - SH

Monday, May 29, 2017

Cikgu dipenjara 34 tahun perkosa pelajar tingkatan 3

KOTA BHARU - Guru lelaki dipenjara 34 tahun dan lapan sebatan di Mahkamah Sesyen Kota Bharu, hari ini selepas didapati bersalah terhadap dua tuduhan merogol pelajar tingkatan tiga, dua tahun lalu.

Hakim Nazri Ismail menjatuhkan hukuman itu terhadap tertuduh Nurhasliman Ghazali, 36, selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah di akhir kes pembelaan.

Mahkamah memerintahkan hukuman berjalan hari ini.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh didakwa merogol mangsa yang ketika itu berusia 15 tahun di rumah di Machang pada 7.30 malam, 23 April 2015.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa merogol mangsa di lokasi sama pada 1 pagi, 25 April 2015.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan. - HMetro


Ibu hampir pengsan anak tunggal dipenjara

KOTA BHARU 29 Mei – Ramadan yang memilukan bagi seorang ibu apabila melihat anak lelaki tunggalnya dipenjara selama 34 tahun serta lapan sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini kerana dua kesalahan merogol pelajar tingkatan tiga kira-kira dua tahun lalu.

Ibu berusia lewat 50-an itu hampir rebah dan terpaksa dipapah oleh ahli keluarganya sebaik sahaja penghakiman tersebut dibacakan oleh Hakim Nazri Ismail.

Hakim Nazri membuat keputusan itu selepas pembelaan terhadap Nurhasliman Ghazali, 36, yang merupakan seorang guru Bahasa Inggeris sebuah sekolah rendah di Tanah Merah, gagal menimbulkan keraguan munasabah di akhir kes pembelaan.

Mengikut pertuduhan pertama, Nuhasliman didakwa merogol mangsa yang ketika itu berusia 15 tahun 10 bulan di sebuah rumah di daerah Machang pada pukul 7.30 malam, 23 April 2015.

Bagi pertuduhan kedua pula, dia didakwa telah merogol mangsa di lokasi sama pada pukul 1 pagi, 25 April 2015.

Untuk kedua-dua pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan kes dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Norazlinawati Mohd. Arshad yang mencadangkan tertuduh dikenakan hukuman setimpal sebagai pengajaran.

“Sepatutnya tertuduh yang merupakan seorang guru tahu membezakan baik buruk sesuatu perkara selain tidak mengambil kesempatan ke atas kedaifan mangsa,” kata Norazlinawati.

Terdahulu, peguam bela, Mohd. Zulhafiz Mohd. Zahid merayu supaya anak guamnya yang masih bujang itu dikenakan hukuman ringan kerana sudah insaf.

Bagaimanapun, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara selama 17 tahun dan empat sebatan bagi setiap pertuduhan berjalan secara berasingan.

Tertuduh dihantar ke Penjara Pengkalan Chepa bagi menjalani hukuman penjara yang berkuat kuasa hari ini. - Utusan

* Siapa menzalimi siapa?

Tiada beg plastik percuma, polisterin di pasar Ramadan MPSJ

Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) telah menguatkuasakan larangan penggunaan bekas makanan polisterin dan tidak memberikan beg plastik percuma kepada pelanggan di semua bazar Ramadan di bawah pengawasannya tahun ini.

Pemangku Yang Dipertua MPSJ, Mohd Zulkarnain Che Ali berkata ia bertujuan membangkitkan kesedaran awam tentang keperluan penjagaan alam sekitar selain selari dengan konsep 'Go Green' yang diperkenal pihaknya.

"Kempen bebas plastik di bazar Ramadan MPSJ ini merupakan program tahunan sejak 2013 yang turut menggalakkan orang ramai membawa bekas plastik untuk membeli makanan," katanya selepas melakukan tinjauan di bazar Ramadan di Bandar Kinrara 5 di Petaling Jaya hari ini.

Beliau berkata usaha mengurangkan penggunaan beg plastik turut dilaksana di semua 21 lokasi bazar Ramadan MPSJ dengan mengenakan bayaran 20 sen kepada pelanggan yang mahu menggunakannya.

Mohd Zulkarnain berkata 1,393 gerai beroperasi di seluruh bazar Ramadan MPSJ. - Bernama

* Belum perintah Malaysia, sudah susahkan rakyat.

Thursday, May 25, 2017

Dr M: 'Penjualan besar-besaran' dah bermula

Proton sentiasa dekat di hati Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun, selepas penjualan kira-kira separuh kepentingannya kepada syarikat, Mahathir terus merenung masa depan syarikat pengeluar kereta negara itu.

Perdana menteri keempat itu membangkitkan persoalan bahawa apa yang berlaku menandakan permulaan kepada “penjualan besar-besaran”.

“'Anak' saya sudah hilang. Lepas ini negara saya pula,” katanya.

Beliau juga berkata semakin meniti usia, beliau akan melibat negara ini dijual kepada orang asing “untuk melangsaikan hutang trilion ringgit kita.”

“Kita mesti terus jual dan jual...”

Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) juga berkata, dengan penjualan kepentingan itu, Proton bukan lagi kereta atau ikon negara.

“Tiada lagi kereta kebangsaan sekarang,” katanya. - Mkini

Thursday, May 18, 2017

Menangis dihukum sebat

KOTA BHARU - Seorang lelaki menangis selepas dihukum penjara enam tahun dan sembilan sebatan kerana kesalahan merompak secara berkumpulan terhadap seorang lelaki warga Bangladesh, tahun lalu.

Hakim, Nazri Ismail menjatuhkan hukuman itu terhadap tertuduh, Mohd Saifulrizam Mat Alias, 31, selepas tertuduh mengaku bersalah.

Tertuduh mengaku salah melakukan kesalahan itu terhadap Mohammad Khobir Hossain di Jalan Tali Air Kawasan Kampung Lepah, Selising, Pasir Puteh, pada jam 3 petang 9 Disember 2016.

Tertuduh didakwa bersama dua lagi yang masih bebas dan bersenjatakan pisau dalam kejadian itu. Mereka melarikan wang tunai berjumlah RM493; telefon bimbit Oppo model R5 dan Samsung yang keseluruhannya bernilai RM1,000.

Dakwaan terhadap tertuduh dibuat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebat.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Siti Hajar Alias, manakala tertuduh diwakili peguam, Nik Mohd Amin Nik Abdullah.

Terdahulu, tertuduh merayu hukumannya diringankan dengan alasan dia hanya bekerja kampung dan menanggung isteri serta tiga anak yang masih kecil.

Siti Hajar bagaimanapun memohon hukuman berat dengan mengambil kira kesalahan serius yang dilakukan.

“Ketika melakukan rompakan itu, tertuduh berkumpulan dan bersenjatakan objek tajam (pisau).

“Tertuduh mengambil kesempatan terhadap warga asing menyebabkan mangsa mengalami kerugian wang tunai dan telefon bimbit,” katanya.

Nazri kemudian menjatuhkan hukuman itu dan mengarahkannya berkuat kuasa dari tarikh tertuduh ditahan pada 22 Disember 2016.

Dalam kejadian lalu, mangsa menaiki motosikal melalui jalan tersebut ditahan tiga lelaki menyuruhnya berhenti.

Seorang lelaki membuka topi keledar mangsa dan memukulnya dengan topi itu.

Kesemua wang tunai dan dua telefon bimbit mangsa dirampas sebelum ketiga-tiganya melarikan diri dengan menaiki sebuah kereta jenis Perodua Kancil berwarna perak. - Sinar Harian

Tuesday, May 16, 2017

Hukum pelaburan PNB dalam ASNB adalah harus - Mufti Selangor

SHAH ALAM - Jabatan Mufti Negeri Selangor memutuskan bahawa hukum pelaburan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dalam Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) adalah harus.

Keputusan itu dibuat Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor kali ke-3 yang bersidang pada 27 April lepas dan boleh diikuti melalui laman web rasmi Jabatan Mufti Negeri Selangor www.muftiselangor.gov.my.

Sehubungan itu, Pengerusi Kumpulan PNB Tan Sri Abdul Wahid Omar dalam kenyataan di sini hari ini berterima kasih kepada Mufti Selangor Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid dan Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor berhubung penjelasan berkaitan hukum melibatkan pelaburan dalam unit-unit amanah ASNB.

Menurutnya perkembangan ini adalah selaras dengan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tahun 2008 yang memutuskan pelaburan unit amanah ASNB berserta dividen dan bonus yang diperoleh adalah harus.

Selain Selangor, negeri lain yang turut memutuskan pelaburan ASNB sebagai harus adalah Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu, Perak, Pahang, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Wilayah Persekutuan Labuan, Sabah dan Sarawak.

Abdul Wahid juga berjanji untuk memenuhi permintaan Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor yang meminta PNB untuk meneruskan usaha-usaha penambahbaikan bagi memastikan pelaburan tersebut menepati syarak sepenuhya.

Menurutnya hukum pelaburan ini akan dikaji semula selepas tiga tahun bagi memastikan peraturan pelaburan patuh syariah ASNB adalah melebihi 75 peratus.

Beliau juga percaya dengan perkembangan terkini itu, para pelabur Islam di Selangor kini lebih yakin dengan hukum pelaburan dalam unit-unit amanah ASNB dan diharap dapat menyakinkan mereka untuk terus meningkatkan pelaburan masing-masing. - Bernama

Mesyuarat PKR putuskan nasib exco PAS tanpa Azmin

Nasib PAS dalam kerajaan Selangor terutamanya melibatkan tiga exconya mungkin ditentukan malam ini ketika mesyuarat Biro Politik PKR.

Namun, Menteri Besar Selangor yang juga Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali tidak akan menghadiri mesyuarat tersebut kerana kini berada di luar negara.

Di Facebook dan Twitter, Azmin memberitahu beliau kini berada di Brussels, Belgium kerana mempunyai urusan berkaitan Invest Selangor.

Sehubungan itu, Malaysiakini telah cuba mendapatkan respon Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail berhubung ketidakhadiran Azmin, namun masih tidak berjaya.

Semalam, dalam sidang media, Saifuddin memberitahu mesyuarat Biro Politik PKR akan diadakan malam ini.

Saifuddin turut memberitahu, Azmin telah memaklumkan kepadanya tentang butiran pertemuan bersama pesuruhjaya PAS serta tiga exco Selangor yang berlangsung pada Jumaat lalu.

"Saya percaya perkara ini akan disampaikan (dalam mesyuarat Biro Politik)," kata Saifuddin.

Sementara itu, pada sidang media Majlis Setiausaha Pakatan Harapan, Ketua Setiausahanya Datuk Saifuddin Abdullah menyerahkan kepada Biro Politik PKR untuk menentukan nasib tiga exco PAS di Selangor.

Ditanya mengenai ketiadaan Azmin, Saifuddin Abdullah enggan mengulas lanjut dan meminta agar pertanyaan itu diajukan kepada setiausaha agung PKR.

Pada sidang media sama, Saifuddin Abdullah memberitahu, Pakatan Harapan masih terbuka untuk berbincang dengan parti pembangkang lain berhubung pengagihan kerusi pilihan raya umum.

Ditanya mengenai siapa parti pembangkang yang dimaksudkan, Saifuddin Abdullah berkata terdapat banyak parti pembangkang di Sabah, Sarawak dan di semenanjung.

"Ada banyak parti pembangkang di Sabah, Sarawak. Di semenanjung kita ada (Parti Sosialis Malaysia) PSM.

"Pakatan Harapan membuka ruang untuk rundingan (kerusi) dengan semua parti," katanya.

Ketika ditanya adakah ia termasuk PAS, Saifuddin hanya menjawab:

"Jika PAS masih mempertimbangkan mereka masih lagi pembangkang," katanya sambil ketawa. - Mkini

Guru meninggal dunia ketika sambutan hari guru


arwah Nai Zura (kiri) bersama suaminya

PASIR MAS - Kemeriahan sambutan hari guru di Sekolah Kebangsaan Othman Talib Satu bertukar pilu apabila seorang guru, Nai Zura Mahamad, 43, tiba-tiba rebah dan meninggal dunia.

Mangsa yang merupakan guru Bahasa Melayu, difahamkan mengalami sesak nafas selepas mengadakan persembahan dikir barat bersama rakan-rakannya sempena sambutan hari guru.

Menurut salah seorang guru, Othman Mat Zain,52, berkata, arwah langsung tidak menunjukkan sebarang perubahan sikap malah sangat ceria sepanjang sambutan itu.

"Sebaik sahaja selesai mengadakan persembahan, arwah turun dari pentas dan duduk di kerusi kerana mengalami sesak nafas.

"Tiba-tiba arwah rebah dan sempat dipangku oleh guru-guru lain yang ada berdekatan.

"Kami bawa arwah ke bilik rawatan sekolah dan sempat mendapat rawatan daripada penolong pegawai perubatan dari Klinik Kesihatan Tendong," katanya.

Menurutnya, Nai Zura menghembuskan nafasnya kira-kira jam 12.30 tengah hari. - SH

Monday, May 15, 2017

Tiga lagi ditahan Jais, mengajar tanpa tauliah

SHAH ALAM - Tiga lagi individu ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kerana mengajar tanpa tauliah di sebuah masjid di Rawang, semalam.

Pengarah Jais, Datuk Haris Kasim berkata, ketiga-tiga ditahan kira-kira jam 9.50 malam dan dibawa ke Pejabat Agama Islam Daerah Kuang untuk dirakam percakapan dan disoal siasat.

"Mereka ditahan pegawai bahagian Pengurusan Penguatkuasaan di bawah Seksyen 119, Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor Tahun 2003 Pindaan 2015.

"Jika disabit kesalahan, tertuduh boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya," katanya dalam satu kenyataan media.

Katanya, operasi itu akan diteruskan melibatkan seluruh kawasan dalam negeri.

"Ops Mengajar Tanpa Tauliah ini telah bermula 13 Mei lalu melibatkan seluruh kawasan Negeri Selangor selaras dengan titah Sultan Selangor baru-baru ini.

"Ia akan diteruskan dari masa semasa bagi menjaga keharmonian masjid dan surau di negeri ini," katanya. - SH

* Semakin islamik umat di negeri Selangor selepas ini. Tahniah Datuk Haris!

Exco PAS tidak harus heret Institusi Raja, kata Mahfuz

Bekas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, amat tidak wajar bagi Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man cuba untuk menyandarkan kedudukan tiga exco PAS di Selangor dengan proses pelantikan yang dibuat oleh Sultan Selangor.

Ini kerana, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, PAS yang membuat keputusan untuk memutuskan tahaluf siyasi atau kerjasama politik dengan PKR, yang menerajui kerajaan negeri Selangor.

Dalam satu kenyataan media hari ini, Mahfuz berkata, PAS sendiri melalui muktamar dan Majlis Syura Ulama memilih untuk memutuskan kerjasama politik dengan PKR dan DAP atas alasan mereka telah mengkhianati PAS dan menentang agenda perjuangan yang dibawa PAS.

“Ini bermakna PAS tidak lagi mempunyai sebarang kaitan dengan kedua-dua parti tersebut dan ini turut meliputi mana-mana kerajaan yang terdiri dari kedua-dua parti tersebut.

“Dari segi moral politiknya PAS wajib untuk memisahkan diri dari terlibat atau bersekongkol di dalam apa jua kapasiti dengan PKR dan DAP yang didakwa oleh PAS telah mengkhianati PAS.

“Dalam situasi yang berlaku di Selangor sekarang, exco-exco PAS sepatutnya meletak jawatan serta-merta sebaik sahaja Majlis Syura Ulama mengesahkan keputusan Muktamar yang telah memutuskan kerjasama politik dengan PKR tanpa perlu diminta atau dipaksa oleh sesiapa,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan Tuan Ibrahim, pada Sabtu yang dilaporkan berkata PAS mungkin terpaksa menerima keputusan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali yang meminta exco parti itu untuk meletakkan jawatan.

Berikut kenyatan penuhnya itu:

Saya berasa terpanggil untuk mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man seperti mana yang disiarkan di dalam beberapa portal berita utama di mana beliau mengatakan bahawa anggota-anggota exco PAS kerajaan negeri Selangor akan hanya meletak jawatan sekiranya ianya mendapat perkenan dari Tuanku Sultan Selangor.

Pertamanya, Tuan Ibrahim seharusnya memahami bahawa PAS sendiri melalui muktamar dan Majlis Syura Ulama telah memilih untuk memutuskan tahaluf siyasi atau kerjasama politik dengan PKR dan DAP atas alasan mereka telah mengkhianati PAS dan menentang agenda perjuangan yang dibawa PAS.

Ini bermakna PAS tidak lagi mempunyai sebarang kaitan dengan kedua-dua parti tersebut dan ini turut meliputi mana-mana kerajaan yang terdiri dari kedua-dua parti tersebut.

Dari segi moral politiknya PAS wajib untuk memisahkan diri dari terlibat atau bersekongkol di dalam apa jua kapasiti dengan PKR dan DAP yang didakwa oleh PAS telah mengkhianati PAS.

Dalam situasi yang berlaku di Selangor sekarang, exco-exco PAS sepatutnya meletak jawatan serta merta sebaik sahaja Majlis Syura Ulama mengesahkan keputusan Muktamar yang telah memutuskan kerjasama politik (tahaluf siyasi) dengan PKR tanpa perlu diminta atau dipaksa oleh sesiapa.

Perletakan jawatan ini adalah untuk menunjukkan isyarat bahawa pendirian PAS Pusat dan Selangor selari dengan keputusan Muktamar dan Majlis Syura Ulama di mana PAS tidak lagi dapat bersama PKR di atas alasan-alasan pemutusan tahaluf siyasi sebagaimana yang dinyatakan oleh Setiausaha Majlis Syura Ulamak PAS.

Sungguh menghairankan apabila Timbalan Presiden PAS sendiri kelihatan masih ragu-ragu di dalam mendukung keputusan Muktamar dan Majlis Syura Ulama apabila cuba untuk menyandarkan kedudukan exco PAS di Selangor kepada proses pelantikan exco-exco tersebut yang dibuat oleh Tuanku Sultan Selangor.

Amatlah tidak wajar Tuan Ibrahim dan PAS untuk mengheret institusi raja dan mencari perlindungan politik istana semata-mata untuk mempertahankan ghanimah kedudukan exco PAS di Selangor.

Tuan Ibrahim selaku seorang tokoh politik kanan sepatutnya arif bahawa di dalam konteks sistem Raja Berperlembagaan, pelantikan exco kerajaan egeri walaupun dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong atau Raja, tetapi ia adalah atas nasihat dan cadangan nama yang diangkat oleh Perdana Menteri atau Menteri Besar.

Justeru, Raja-raja di dalam membuat pelantikan tersebut adalah tertakluk kepada nasihat badan Eksekutif dalam rangka melaksanakan tugas perlembagaan (constitutional duty) mereka seperti mana yang dinyatakan Artikel 40 Perlembagaan Persekutuan atau di dalam konteks negeri Selangor, merujuk kepada Artikel 53 dan 55 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor.

Sedangkan pertimbangan dan pilihan untuk melantik mana-mana orang yang layak untuk menjadi menteri atau anggota exco, adalah merupakan hak dan tanggungjawab Perdana Menteri atau Menteri Besar selaku ketua kepada kerajaan dan badan Eksekutif.

Bagi saya, Tuan Ibrahim tidak perlu mengulangi ‘skrip’ yang pernah dimainkan oleh mantan-mantan exco kerajaan Kelantan dari Parti Melayu Semangat 46 yang enggan meletakkan jawatan exco pada tahun 1996.

Walaupun pada ketika itu Semangat 46 telah memutuskan hubungan dengan PAS dan kemudiannya dibubarkan bagi membolehkan ahli-ahli parti tersebut menyertai Umno atas alasan pelantikan mereka dibuat oleh Sultan Kelantan, selain dari dalih kononnya untuk meneruskan mandat yang diperolehi bersama Angkatan Perpaduan Ummah di dalam Pilihanraya Umum 1995.

Tuan Ibrahim dan PAS seharusnya sedar dan berasa malu kepada Umno yang dipimpin oleh Tun Dr Mahathir ketika itu yang secara tegas dan bermaruah mengarahkan kesemua exco-exco tersebut yang diketuai oleh Datuk Rozali Isohak selaku Timbalan Menteri Besar II untuk segera meletakkan jawatan atas dasar Umno tidak mempunyai sebarang hubungan politik dengan PAS.

Situasi politik di Selangor tiada pilihan bagi PAS selain menarik diri dari kerajaaan Selangor.

Kecuali tiga exco dari PAS berjiwa rakyat dan berjiwa Selangor,mereka mempunyai pilihan untuk menyertai mana mana Parti komponen Pakatan Harapan (HARAPAN) bagi memperkukuhkan kerajaan Selangor serta menggerakan gelombang PRU-14 untuk mengalahkan Umno /BN dan membina semula Malaysia tercinta.

Tidak sewajarnya PAS meletakan beban untuk mengosongkan kerusi exco kerajaan negeri kepada Datuk Seri Azmin Ali. Bukannya Azmin dan PKR yang memutuskan hubungan tetapi sebaliknya PAS yang memutuskan hubungan kerjasama politik dengan PKR.

Oleh itu, tidak ada keperluan untuk Azmin nak minta exco PAS meletakan jawatan. Janganlah situasi di Selangor ini menjadikan rakyat melihat PAS tidak lebih dari ‘kartun politik’ yang tidak ketentuan hala.  - Mkini

Sunday, May 14, 2017

PAS kini sasar 100 kerusi parlimen


PAS hari ini membayangkan keyakinan mereka untuk bertanding di lebih 100 kerusi parlimen pada pilihan raya umum ke-14 yang dijangka diadakan tidak lama lagi.

Ketua penerangannya, Nasrudin Hassan, berkata daripada jumlah itu PAS menjangkakan 40 kerusi adalah yang "mudah menang" manakala selebihnya perlu diusahakan dengan lebih gigih.

“Kita mungkin akan meletakkan lebih 100 kerusi (parlimen) yang akan dipertandingkan, cuma 40 itu kita sasarkan menang dan mudah menang.

“Di samping itu, kita perlu menang lebih lagi antara 60 hingga 80 kerusi ke atas berdasarkan kerja kuat jentera parti,” katanya kepada pemberita pada sidang media di Dewan Komuniti Bukit Damansara di Kuala Lumpur hari ini.

Nasrudin sebelum itu menghadiri Konvesyen Pilihan Raya PAS Wilayah Persekutuan.

Katanya PAS berpotensi untuk menang walaupun berlakunya pertandingan tiga penjuru.

Malah katanya pertandingan tiga penjuru itu tidak semestinya memberi kelebihan kepada BN.

Kenyataan itu senada dengan peringatan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semalam.

Sokongan PAS kian meningkat


“Tak semestinya apabila berlaku tiga penjuru, maka itu akan memberi kemenangan besar kepada Umno dan BN, dia berbeza dengan perkembangan politik pada PRU lepas,” katanya.

“PAS melihat peluang terhidang besar di hadapan untuk kita mencapai kemenangan banyak kerusi parlimen pada pilihanraya nanti,” katanya.

Sementara itu dalam sidang media yang sama, PAS Wilayah Persekutuan menyenaraikan kerusi parlimen yang akan ditandinginya.

Berjumlah sembilan, antara kerusi yang akan menyaksikan PAS meletakkan calon ialah kerusi bekas rakan mereka dalam Pakatan Rakyat dulu.

Kerusi itu ialah Titiwangsa, Putrajaya, Labuan, Bandar Tun Razak,Wangsa Maju, Setiawangsa, Lembah Pantai, Batu dan Segambut.

Dua daripada kerusi itu kini diwakili naib presiden PKR, iaitu Lembah Pantai (Nurul Izzah Anwar) dan Batu (Tian Chua). Bandar Tun Razak pula diwakili bekas menteri besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Segambut Lim Lip Eng (DAP).

Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan, Mohamad Noor Mohamad berkata keputusan untuk bertanding di sembilan kerusi parlimen itu dibuat selaras dengan keputusan Majlis Syura Ulama bahawa tahaluf siyasi dengan PKR sudah terbatal.

Pada masa sama, katanya, PAS berpendapat sokongan yang diterimnya semakin meningkat.

"Kita lihat sokongan terhadap PAS semakin meningkat terutamanya di kalangan orang Melayu Islam, di samping kita masih lagi mendapat sokongan pengundi bukan Islam," katanya.

Ditanya mengenai peluang PAS untuk menang di Segambut kerana ia bukan kawasan majoriti Melayu, Mohamad berata, beliau memang yakin kemenangan akan memihak kepada PAS.

"Sasaran pertama sudah tentulah daripada pengundi Islam untuk undi PAS di Segambut di samping undi orang Cina dan India, kerana tidak semua mengundi DAP," katanya.

Wilayah Persekutuan mempunyai 13 kerusi parlimen dan daripada jumlah itu PAS gagal memenangi sebarang kerusi pada PRU ke-13. - Malaysiakini

Saturday, May 13, 2017

Jais tahan penceramah beri kuliah tanpa tauliah

Maksiat pun semakin kurang di Selangor
SHAH ALAM - Seorang penceramah berusia 42 tahun ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) selepas disyaki mengajar kuliah tanpa tauliah sebuah surau di Seksyen 8, malam semalam.

Pengarah Jais, Datuk Haris Kasim berkata, tangkapan dilakukan oleh Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan Jais pada jam 9.15 malam.

"Tangkapan dijalankan dibawah Seksyen 119, Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor Tahun 2003 Pindaan 2015 kerana disyaki mengajar agama Islam atau mengajar apa-apa tentang Islam tanpa tauliah dari Majlis Agama Islam Selangor dibawah seksyen 118, Enakmen yang sama.

"Berikutan dengan kejadian ini, Pengerusi, Setiausaha dan beberapa ahli jawatankuasa surau, akan diarahkan hadir ke Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan Jais mengikut Seksyen 58, Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Selangor.

"Sekiranya gagal hadir, waran tangkapan akan dibuat terhadap mereka," katanya menerusi kenyataan.

Haris berkata, pihaknya mengingatkan jawatankuasa masjid dan surau supaya mematuhi arahan serta garis panduan tadbir urus masjid yang telah dikeluarkan untuk tidak menjemput penceramah yang tidak mempunyai tauliah bagi memberikan ceramah.

"Jais akan mengambil tindakan tegas agar jawatankuasa dapat mematuhi peraturan yang telah di tetapkan.

"Umat Islam juga, disarankan untuk menghormati titah Sultan Selangor agar mematuhi semua peraturan dan undang-undang berkaitan pengurusan masjid dan surau bagi menjamin kesejahteraan dan keharmonian para jemaah," katanya.

Penceramah ini ditahan Jais selepas didapati memberi kuliah tanpa tauliah, malam kelmarin. - SH

Wednesday, May 10, 2017

Selangor nafi batal dasar tiada beg plastik percuma

Apa beza dengan UmnoBN jika menyusahkan rakyat???
Kerajaan Selangor tidak membatalkan dasar mengenakan caj terhadap penggunaan beg plastik di negeri itu, kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Teknologi Hijau, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar, Elizabeth Wong.

Beliau berkata demikian sebagai respon terhadap artikel Malaysia Gazzete yang menyatakan bermula 1 Mei, beberapa pasar raya di Shah Alam dan Klang telah menghentikan caj 20 sen untuk penggunaan beg plastik kepada pelanggan atas arahan pengurusan mereka.

Wong yang menafikan laporan itu, berkata, premis perniagaan yang enggan mematuhi arahan boleh menyebabkan risiko lesen operasi mereka dibatalkan.

"Mereka boleh dikenakan denda sehingga tiga kali, selepas itu lesen mereka akan ditarik balik," katanya, sambil menambah kerajaan negeri juga melarang premis perniagaan menggunakan bahan polistirena untuk tujuan pembungkusan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis #PeopleCentric di Petaling Jaya, hari ini.

Menurut Wong, pegawai penguatkuasa menjalankan pemeriksaan yang kerap untuk memastikan pemilik perniagaan mengikut peraturan yang ditetapkan.

Beliau juga mendedahkan bahawa kerajaan negeri merancang untuk memperluaskan dasar tanpa beg plastik di bazar Ramadhan pada bulan puasa yang jatuh pada akhir bulan ini.

Selangor memulakan dasar tiada beg plastik percuma seminggu sekali sejak tahun 2010 tetapi ia telah diperluaskan setiap hari bermula tahun ini. - Malaysiakini

Tuesday, May 9, 2017

Iran Ancam Hancurkan Arab Saudi

KAHERAH: Ketegangan antara Iran dan Arab Saudi kembali memuncak ekoran pertikaman lidah antara pemimpin tertinggi kedua-dua negara itu berhubung peperangan di Yemen.

Terbaharu, Menteri Pertahanan Iran, Brigadier Jeneral Hossein Dehqan memberi amaran bahawa tentera republik itu sedia memusnahkan Arab Saudi, kecuali Makkah dan Madinah sekirannya negara jirannya itu melakukan sebarang tindakan bodoh.

Amaran Hossein itu dikeluarkan selepas Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammed bin Salman berkata, peperangan antara Riyadh dan Teheran akan berlaku di bumi Iran.

"Kita (Arab Saudi) akan pastikan peperangan berlaku di Iran berbanding Arab Saudi," kata putera tersebut.

Sebaliknya Hossein tidak terancam dengan kenyataan Mohammed itu dan membalasnya dengan amaran yang lebih keras.

"Kita memberi amarakn kepada mereka agar tidak melakukan perkara bodoh. Jika mereka berdegil, kita akan memusnahkan seluruh negara itu kecuali Makkah dan Madinah," katanya.

Beliau merujuk kepada kempen pengeboman tentera Arab Saudi di Yemen yang mengorbankan lebih 12,000 orang.

"Arab Saudi fikir mereka boleh bertindak sesuka hati hanya kerana memiliki tentera udara," katanya.

Terdahulu, Putera Mohammed yang juga menteri pertahanan, berkata, Arab Saudi menolak hubungan dengan Iran selepas Teheran mengumumkan sedia untuk meredakan ketegangan sekiranya Riyahd menghentikan peperangan di Yemen.

Selain itu, Mohammed berkata, rundingan dengan Iran adalah mustahil memandangkan objektif Teheran yang mahu menguasai dunia Islam. - Mstar

Pengurus Besar Pusat Urus Zakat Antara Ditahan SPRM

GEORGETOWN: Empat kakitangan Pusat Urus Zakat (PUZ) Pulau Pinang direman selama tujuh hari bagi membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Kesemua mereka termasuk seorang pengurus besar berpangkat Datuk dibawa ke mahkamah di sini kira-kira pukul 3 petang Selasa dengan menaiki dua kenderaan bersama tujuh kontraktor yang turut direman.

Majistret Mohamad Amin Shahul Hamid membenarkan permohonan reman terhadap semua suspek.

Semua suspek dipercayai terbabit dalam salah guna kuasa dan penyelewengan wang hasil kutipan zakat. - Msar

Monday, May 8, 2017

Polis minta bantuan saksi kejadian samun berparang di Restoran Taman Melawati

KUALA LUMPUR – Polis meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian samun berparang di sebuah restoran di Taman Melawati yang kini viral dalam media sosial, untuk tampil membantu siasatan kes itu.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Hamzah Alias berkata, polis kini menjalankan siasatan berdasarkan rakaman televisyen litar tertutup (CCTV) dari restoran berkenaan.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu diminta tampil membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana melakukan samun berkumpulan bersenjata,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Dalam kejadian pada pukul 9.30 malam semalam, enam lelaki bersenjatakan parang dan memakai topi keledar meluru masuk ke premis berkenaan dengan mengacukan parang sebelum mengarahkan mangsa untuk menyerahkan barangan berharga.

Mangsa antaranya ialah pekerja serta pelanggan restoran itu dan kerugian yang dialami sebanyak RM29,745. – Bernama

Polis buru 6 lelaki rompak restoran

KUALA LUMPUR 7 Mei – Polis sedang memburu enam lelaki yang dipercayai terlibat dalam kes samun bersenjata di sebuah restoran di Taman Melawati, dekat sini malam tadi.

Dalam kejadian pukul 9 malam itu, kesemua suspek yang bertopi keledar memasuki premis ber­kenaan dengan mengacukan parang dan mengarahkan kesemua pelanggan dan pekerja menye­rahkan barangan berharga.

Ketua Polis Daerah Ampang, Asisten Komisioner Hamzah Alias berkata, salah seorang daripada suspek juga telah bertindak mengambil wang tunai daripada kaunter juruwang sebelum me­larikan diri menaiki motosikal.

“Ketika kejadian seramai lapan orang berada dalam premis itu melibatkan tiga lelaki dan lima wanita sebelum mereka diserbu oleh suspek yang mana salah seorang daripadanya bersenjatakan parang berukuran 0.4 meter.

“Buat masa ini kita anggarkan jumlah kerugian dialami mang­sa RM29,745. Polis juga akan meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) bagi me­ngenal pasti suspek yang terlibat dalam kes ini,” katanya di sini hari ini.

Menurutnya, berdasarkan ­si­a­s­atan awal kesemua suspek menggunakan topi keledar bercermin gelap bagi mengelakkan identiti mereka dicam.

Jelasnya, kes itu disiasat me­ngikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana melakukan samun berkawan dan bersenjata.

Video berhubung kejadian ber­kenaan tular di media sosial yang menyaksikan kesemua suspek bertopi keledar itu memasuki premis berkenaan dengan bersenjatakan parang.

Rakaman CCTV berdurasi 1 minit 3 saat itu menyaksikan suspek bertindak mengambil beg tangan dan barangan berharga pelanggan termasuk wang tunai dari mesin juruwang sebelum melarikan diri. - Utusan

Netizen berang kes rompak kedai makan


SHAH ALAM - Susulan kes rompakan di kedai makan yang tular di media sosial sejak kelmarin, netizen berharap perompak tersebut dapat segera diberkas polis.

Terkesan dengan berita itu, netizen meluahkan kemarahan mereka di media sosial dan  menyifatkan kumpulan tersebut sepatutnya mencari rezeki yang halal, bukannya merompak.

Seorang pengguna Facebook, Akis Nur berkata, mereka sepatutnya menggunakan tubuh badan yang sihat untuk mencari rezeki dan bukannya merompak.

“Kepada perompak-perompak itu, cuba lihat diri tu, cukup tak kaki tangan dan anggota badan lain? Kalau cukup, mengapa tidak gunakan nikmat ALLAH SWT untuk cari rezeki?

“Tidak kah kami berasa malu dengan orang kurang upaya (OKU) yang cacat anggota pun boleh bekerja gigih cari rezeki,” tulisnya.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam kelmarin, enam lelaki tempatan yang memakai topi keledar telah menyamun pelanggan dan pekerja di sebuah restoran di Taman Melawati.

Suspek yang bersenjatakan parang telah mengarahkan mangsa untuk menyerahkan barang berharga.

Sementara itu, seorang lagi pemilik akaun Facebook dengan nama Lc Man Abu Ledang pula berdoa agar dipermudahkan untuk pihak berkuasa menahan suspek.

“Ya ALLAH SWT, kau bantulah pihak berkuasa menangkap penjenayah itu dan permudahkanlah penangkapan kesemua suspek tersebut,” tulisnya pula.

Bagi Wmuhammad Hazim Al-Ansar pula dengan nada bergurau memberikan idea buat pengusaha restoran untuk menangani isu ini.

“Lepas ini pengusaha restoran boleh pohon lesen senjata api, boleh tembak mati lanun-lanun ni," tulisnya.

Perkara tersebut turut dipersetujui oleh seorang lagi pengguna Facebook, John Remy yang mengatakan perkara seperti ini tidak wajar dibiarkan bermaharajalela.

“Pihak polis patut tembak sahaja puak penjenayah macam ini jika dapat dikesan, tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Masa orang tengah makan malam, sempat lagi mereka menyamun,” tulisnya. - SHarian

Pemuda merokok hingga paru-paru bocor

Kuala Lumpur: Paru-parunya bocor dan bahagian yang bocor itu terpaksa dibuang. Memang mengerikan, namun itu yang harus diterima Muhammad Aidelhan Surjonoh, 28, akibat merokok

Pemuda yang tinggal di Kluang itu berkata, semuanya bermula dengan sesak nafas pada 24 Februari lalu

“Mula-mula saya sesak nafas. Pergi ke klinik di Kluang, dan doktor kata mungkin gastrik atau otot tegang, tetapi selepas beberapa hari, keadaan saya masih belum pulih

“Kemudian saya ke Hospital Pantai Batu Pahat dan sempat jalani pembedahan untuk keluarkan angin dalam paru-paru, tetapi masih tidak pulih. Apabila buat imbasan CT, doktor dapati paru-paru saya bocor

“Hospital itu minta saya rujuk ke Hospital Mahkota, Melaka. Di situ, saya jalani pembedahan untuk menampal paru-paru yang bocor. Malangnya kaedah itu tidak berjaya dan doktor sarankan bahagian bocor sebesar lima sentimeter dibuang,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam

Selepas hampir sebulan menjalani pembedahan terbabit, Aidelhan yang sebelum ini aktif bersukan berkata, dia masih belum pulih sepenuhnya dan tidak boleh menarik nafas dalam

“Keadaan saya semakin baik, tetapi belum pulih sepenuhnya. Saya belum boleh menarik nafas dalam. Menurut doktor, ia mungkin ambil masa tiga bulan hingga setahun untuk pulih

“Dulu saya aktif bersukan seperti bermain futsal, takraw atau badminton, tetapi sekarang doktor hanya galakkan saya berjalan,” katanya yang mula merokok sejak berusia 17 tahun

Tambah Aidelhan, dia mula sedar bahawa merokok bukan sekadar membahayakan kesihatan malah ia juga satu pembaziran

“Sebelum ini saya memang ada niat nak berhenti merokok. Tapi ia sekadar niat, justeru saya anggap apa yang berlaku ada hikmah kerana jika tidak sakit, mungkin saya tak berhenti merokok

“Sekarang apabila dah tinggalkan rokok, baru saya sedar hampir RM400 saya bazirkan setiap bulan untuk beli rokok. Kalau jumlah itu diberi kepada ibu bapa kan lebih baik,” katanya

Aidelhan turut dimaklumkan oleh doktor yang merawatnya bahawa paru-parunya boleh hancur sekiranya dia tidak berhenti merokok

“Sudah sebulan saya berhenti merokok. Saya faham memang susah nak berhenti kerana saya sendiri mengalami pening-pening dan lemah badan pada minggu pertama

“Masuk minggu kedua dan ketiga, saya mula biasakan diri tanpa rokok. Mula-mula memang susah. Kalau tak boleh berhenti terus, mulakan dengan kurangkan merokok,” katanya. - HMetro

Saturday, May 6, 2017

Isteri warga Turki sanggah tuduhan Zahid

Isteri warga Turki, T Karaman yang ditahan oleh polis atas dakwaan melakukan 'aktiviti yang mengancam keselamatan negara' menafikan tuduhan kaitan suaminya dengan kumpulan pengganas IS.

"Saya tahu dari berita bahawa mereka menuduhnya atas IS, (mereka) pembunuh," kata Ayse Gul Karaman.

Selepas berjaya menenangkan semula dirinya, Ayse memberitahu pemberita di Kuala Lumpur hari ini bahawa pergerakan IS adalah bertentangan dengan kepercayaan suaminya.

"Ideanya adalah untuk cinta, dia seorang yang penyayang. Dia suka membantu dan menyokong (pendakwah berpangkalan di Amerika Syarikat) idea Fethullah Gulen mengenai cinta, toleransi dan kesabaran.

"Ia bertentangan dengan IS. Bagaimana mereka boleh mendakwanya dengan perkara yang tidak munasabah? "

Pada Rabu yang lalu, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan Karaman dan I Aslan ditahan di bawah Seksyen 130 Kanun Keseksaan kerana aktiviti yang mengancam keselamatan negara.

Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi pula dilaporkan berkata, kedua-dua tahanan disiasat atas kaitan dengan IS. - Mkini