Monday, October 10, 2016

Bila Pemandu Berusia 31 Tahun Ambil Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) di Kota Bharu, Kelantan

 Semangat tidak berputus asa mendorong seorang calon persendirian, Nik Mohd. Nazrul Nik Rashid, 31, (kiri) menduduki semula Ujian Bertulis Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) di Sekolah Menengah Kebangsaan Long Gafar di sini, hari ini. - UTUSAN/ROSNI MASRI

Pemandu Berusia 31 Tahun Ambil PT3 Demi Capai Impian *Usia bukan penghalang untuk berjaya.. Gud luck bro!! 💪 via Utusan Online

KOTA BHARU 10 Okt. - Biarpun usianya sudah mencecah 31, itu tidak menjadi halangan bagi Nik Mohd. Nazrul Nik Rashid untuk mengambil semula ujian bertulis Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) di SMK Long Gafar hari ini.

Nazrul tetap gigih menduduki semula ujian itu selepas pernah gagal sebelum ini demi mengejar impiannya untuk mendapatkan jawatan tetap sebagai pemandu di Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

Apa yang lebih menghaurkan, bapa kepada empat anak itu berkata jikalau dia gagal kali ini, dia akan menduduki semula ujian itu untuk mencapai impiannya.

Jawatan saya sekarang adalah kontrak dan saya perlu menduduki PT3 untuk membaiki sijil saya bagi membolehkan memohon ke jawatan tetap.

"Saya tidak akan berputus asa, malah akan terus berusaha sehingga berjaya mendapat sijil berkenaan memandangkan saya benar-benar menginginkan jawatan tetap itu untuk menjamin masa depan kami sekeluarga," katanya sebagaimana lapor Utusan Online.

Nazrul ditemui selepas menduduki kertas Bahasa Melayu di SMK Long Gafar di sini hari ini.

Menurut Nazrul lagi dia hanya sempat mengikuti kelas tuisyen untuk menghadapi PT3 ketika ada masa lapang kerana sibuk bekerja.

"Saya juga mengulangkaji sendiri di rumah dengan bantuan jiran yang juga pelajar tingkatan 3. Dia banyak membantu dengan berkongsi soalan-soalan untuk rujukan," katanya.

Seorang lagi calon, Noor Nabilah Zulkipli, 15, berkata, dia tiba di sekolah seawal pukul 7 pagi untuk menghadapi PT3 hari ini.

"Meskipun baru sahaja kehilangan ayah pada 1 September lalu akibat asma, itu tidak mematahkan semangat saya untuk terus berusaha mencapai keputusan yang cemerlang.

"Untuk menghadapi PT3 saya banyak mengulangkaji di rumah selain memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar di dalam kelas.

"Selain itu, saya juga mengamalkan solat hajat setiap malam dan ini adalah usaha saya untuk mencapai keputusan semua A bagi menyambung pelajaran dalam aliran sains," katanya.

Sumber : Utusan Online

No comments:

Post a Comment