Tuesday, May 9, 2017

Iran Ancam Hancurkan Arab Saudi

KAHERAH: Ketegangan antara Iran dan Arab Saudi kembali memuncak ekoran pertikaman lidah antara pemimpin tertinggi kedua-dua negara itu berhubung peperangan di Yemen.

Terbaharu, Menteri Pertahanan Iran, Brigadier Jeneral Hossein Dehqan memberi amaran bahawa tentera republik itu sedia memusnahkan Arab Saudi, kecuali Makkah dan Madinah sekirannya negara jirannya itu melakukan sebarang tindakan bodoh.

Amaran Hossein itu dikeluarkan selepas Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammed bin Salman berkata, peperangan antara Riyadh dan Teheran akan berlaku di bumi Iran.

"Kita (Arab Saudi) akan pastikan peperangan berlaku di Iran berbanding Arab Saudi," kata putera tersebut.

Sebaliknya Hossein tidak terancam dengan kenyataan Mohammed itu dan membalasnya dengan amaran yang lebih keras.

"Kita memberi amarakn kepada mereka agar tidak melakukan perkara bodoh. Jika mereka berdegil, kita akan memusnahkan seluruh negara itu kecuali Makkah dan Madinah," katanya.

Beliau merujuk kepada kempen pengeboman tentera Arab Saudi di Yemen yang mengorbankan lebih 12,000 orang.

"Arab Saudi fikir mereka boleh bertindak sesuka hati hanya kerana memiliki tentera udara," katanya.

Terdahulu, Putera Mohammed yang juga menteri pertahanan, berkata, Arab Saudi menolak hubungan dengan Iran selepas Teheran mengumumkan sedia untuk meredakan ketegangan sekiranya Riyahd menghentikan peperangan di Yemen.

Selain itu, Mohammed berkata, rundingan dengan Iran adalah mustahil memandangkan objektif Teheran yang mahu menguasai dunia Islam. - Mstar

No comments:

Post a Comment