Saturday, May 13, 2017

Jais tahan penceramah beri kuliah tanpa tauliah

Maksiat pun semakin kurang di Selangor
SHAH ALAM - Seorang penceramah berusia 42 tahun ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) selepas disyaki mengajar kuliah tanpa tauliah sebuah surau di Seksyen 8, malam semalam.

Pengarah Jais, Datuk Haris Kasim berkata, tangkapan dilakukan oleh Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan Jais pada jam 9.15 malam.

"Tangkapan dijalankan dibawah Seksyen 119, Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor Tahun 2003 Pindaan 2015 kerana disyaki mengajar agama Islam atau mengajar apa-apa tentang Islam tanpa tauliah dari Majlis Agama Islam Selangor dibawah seksyen 118, Enakmen yang sama.

"Berikutan dengan kejadian ini, Pengerusi, Setiausaha dan beberapa ahli jawatankuasa surau, akan diarahkan hadir ke Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan Jais mengikut Seksyen 58, Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Selangor.

"Sekiranya gagal hadir, waran tangkapan akan dibuat terhadap mereka," katanya menerusi kenyataan.

Haris berkata, pihaknya mengingatkan jawatankuasa masjid dan surau supaya mematuhi arahan serta garis panduan tadbir urus masjid yang telah dikeluarkan untuk tidak menjemput penceramah yang tidak mempunyai tauliah bagi memberikan ceramah.

"Jais akan mengambil tindakan tegas agar jawatankuasa dapat mematuhi peraturan yang telah di tetapkan.

"Umat Islam juga, disarankan untuk menghormati titah Sultan Selangor agar mematuhi semua peraturan dan undang-undang berkaitan pengurusan masjid dan surau bagi menjamin kesejahteraan dan keharmonian para jemaah," katanya.

Penceramah ini ditahan Jais selepas didapati memberi kuliah tanpa tauliah, malam kelmarin. - SH

No comments:

Post a Comment