Monday, May 1, 2017

Nasrudin gagal, status quo kekal


Cubaan Anggota Parlimen Temerloh, Nasrudin Hassan untuk menempatkan diri dalam kalangan tiga naib presiden PAS gagal hari ini.

Selepas keputusan diumumkan, perwakilan memilih untuk mengekalkan semua tiga penyandang.
Keputusan itu juga menampakkan Nasrudin tertinggal agak jauh berbanding calon lain.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS, Datuk Wan Abdul Muttalib Embong, yang membuat pengumuman itu mengesahkan Idris Ahmad, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dan Datuk Iskandar Abdul Samad mengekal jawatan mereka.

Menurut pengumuman itu Idris yang juga anggota parlimen Bukit Gantang memperoleh sokongan terbanyak dengan 1,062 undi, diikuti Mohd Amar (950 undi) dan Iskandar (703 undi).

Nasrudin yang sebelum ini diberi kepercayaan oleh parti itu menjadi ketua penerangan sekadar mengumpul 478 undi.

Sebelum ini Nasrudin dilihat mungkin berpeluang melangkah lebih jauh dalam politik PAS apabila bersedia menerima pencalonan untuk jawatan naib presiden.

Latar belakangnya sebagai seorang tokoh agama dan penceramah handalan dilihat boleh memberi kelebihan padanya. Kedudukannya sebagai bekas ketua pemuda PAS juga dikatakan menyumbang kepada undi daripada sayap parti itu.

Keputusan hari ini menyaksikan satu daripada tiga jawatan naib presiden diisi oleh seorang tokoh profesional, iaitu Iskandar yang juga exco kanan Selangor.

Sementara itu bagi jawatan Anggota Jawatankuasa Pusat PAS, anak bekas mursyidul am parti itu, Nik Abduh Nik Abdul Aziz memperoleh undi terbanyak daripada perwakilan.

Perkembangan itu berlaku selepas cubaan anggota parlimen Pasir Mas itu menempatkan diri dalam barisan kepimpinan utama PAS Pengkalan Chepa berakhir dengan kekecewaan.

Nik Abduh memperoleh 1,005 undi, manakala tempat kedua pula ialah exco Kelantan merangkap timbalan pesuruhjaya PAS negeri itu, Datuk Dr Mohd Fadzli Hassan yang memperoleh 1,001 undi.

Berikut senarai 18 orang AJK Pusat PAS yang terpilih untuk penggal 2017 - 2019:

    Nik Abduh Nik Abdul Aziz (1,005)
    Datuk Dr Mohd Fadzli Bin Hassan (1,001)
    Riduan Mohd Noor (970)
    Datuk Mohd Nassuruddin Daud (970)
    Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali (932)
    Dr Najihatussolehah Ahmad (887)
    Dr Mohd Zuhdi Marzuki (878)
    Dr Halimah Ali (872)
    Sallehen Mukhyi (848)
    Dr Ahmad Fakhruddin Sheikh Fakhrurazi (797)
    Dr Rosni Adam (752)
    Razman Zakaria (730)
    Dr Azman Ibrahim (730)
    Mokhtar Senik (724)
    Kamaruzzaman Mohamad (715)
    Abdullah Hussin (666)
    Misbahul Munir Masduki (639)
    Muhtar Suhaili (618)

Seramai 26 calon menerima pencalonan untuk bertanding bagi jawatan AJK Pusat PAS ini. Selain 18 orang yang terpilih, presiden PAS boleh melantik enam lagi anggota tambahan menjadikan jumlah keseluruhan AJK Pusat PAS seramai 24 orang.

Keputusan hari ini juga menyaksikan menantu Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Zaharuddin Muhammad sekadar mengumpul 583 undi.

Dua jawatan tertinggi PAS sudah dimenangi tanpa bertanding, iaitu presiden (Abdul Hadi) dan timbalan (Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man). - Mkini

No comments:

Post a Comment