Saturday, May 6, 2017

Nur Amalina Che Bakri Yang Dulu bukanlah yang Sekarang


Ni yg kena kecam dlu tu kan? Sbb 360 dia tukar lepas study oversea. Tp janji result meletop bah, yg lain tu none of anyone's business.
Keep brains and beauty on!

Salam.

Ingat lagi siapa Nur Amalina Che Bakri? Haaa... Kalau lupa, Nur Amalina Che Bakri ni la yang pernah mencipta rekod dengan mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM 2004 apabila memperolehi 17A1. Nur Amalina Che Bakri telah berjaya mendapat A1 dalam 17 subjek, iaitu, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris , Sejarah, Matematik Moden, Matematik Tambahan, Biologi, Kmia, Fizik, Ekonomi Asas, Perdagangan, Prinsip Akaun, Sains Teras, Pendidikan Seni, Tasawwur Islam, Kesusasteraan Melayu, Bahasa Inggeris Teknologi dan Pendidikan Islam. Kerana kecemerlangan luar biasa yang ditonjolkan oleh Nur Amalina Che Bakri ni, Bank Negara Malaysia (BNM) telah menaja pengajiannya di bawah Program Biasiswa Kijang Emas.

Ehhh... Agak agak macam mana la rupa Nur Amalina Che Bakri ni sekarang? Tapi sekarang dia lebih dikenali dengan nama Amalina Bakri. Kalau aku kata gambar dia sebenarnya kat bawah ni, korang percaya tak?


Bukan main makeup Amalina Bakri ni sekarang, on fleek betul. You go, girl! Yang penting dia masih lagi cemerlang sampai sekarang. Mari kita tengok antara pencapaian dan perkembangan dia selepas mendapat keputusan cemerlang dalam SPM 2004 yang lalu.
  • Terpilih untuk mengikuti Program Pertukaran Pelajar ke Itali anjuran American Field Service (5 Disember 2004 sehingga 5 Februari 2005)
  • Penerima Anugerah Maulidur Rasul 1426 peringkat kebangsaan
  • Duta Akademik Berita Harian
  • A-Level di Cheltenham Ladies College, United Kingdom (2005-2007)
  • Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Ijazah Sarjana Muda Sains Biomedik dalam Farmakologi di University of Edinburgh, Scotland (2007-2013)
  • Ijazah Sarjana (Kelas Pertama) dalam Medical Clinical Sciences di University of Cambridge (2013-2015)
  • MPhil/PhD dalam Translational Medicine and Therapeutics di University of Cambridge (2013-2017)
  • Doktor di Imperial College Healthcare NHS dan doktor pakar bedah (pelatih) di The Royal College of Surgeons, England (bermula dari 2015)
  • Pengkhususan payudara, pembedahan awam dan pembedahan plastik
  • Telah membentangkan 6 kertas kajian pada peringkat dunia untuk kajian perubatan


Difahamkan Amalina Bakri memerlukan sekurang-kurangnya 6 hingga 7 tahun untuk menjadi seorang doktor pakar bedah dalam bidang kanser payudara dan onkoplastik. All the best! Dan kalau balik Malaysia tu, beritahu la. Boleh kita kopi kopi. Haha! Dah jom kita tengok antara gambar-gambar terkini daripada Amalina Bakri yang aku dapatkan daripada laman twitter miliknya.





Jadi kalau korang nak tahu perkembangan Amalina Bakri dengan lebih lanjut, boleh follow dia kat twitter dan linkedin seperti mana yang aku letakkan kat bawah ni. Tapi dua tu je la laman sosial milik Amalina Bakri yang aku jumpa. Setakat ni aku tak jumpa lagi facebook atau instagram dia. Kalau korang jumpa, kongsikan dengan aku boleh?



Eleh... Nak stalk la tu?


No comments:

Post a Comment