Wednesday, January 21, 2015

Mantan MB Kelantan Dato' Bentara Setia Nik Aziz Hidap Kanser Prostat Dan Perlu Rawatan Rapi


Tuan Guru Nik Aziz Hidap Kanser Prostat Dan Perlu Rawatan Rapi

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ayng juga Mantan Menteri Besar kelantan, disahkan menghidap kanser prostat sejak sekian lama, namun penyakit tersebut mampu dikawal oleh pakar.

Perkara ini telah diberitahu oleh anaknya, Nik Mohamad Abduh dalam satu kenyataan yang menyatakan perkara tersebut.

Menurut baliau, bapanya kini telah menunjukkan reaksi positid dan mula stabil sejak dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.


“Bagaimanapun, doktor menyatakan ayahanda perlukan rawatan rapi untuk pemulihan lebih baik.

“Ayahanda menghidap kanser prostat yang dikesan sejak sekian lama tetapi rawatan berterusan oleh doktor telah berjaya mengawalnya.




“Terima kasih kepada pihak hospital yang telah dan sedang memberikan yang terbaik.” katanya yang dipetik dari TheRakyatPost.

Dalam kenyataan sama Nik Abduh berkata, individu yang ingin melawat bapanya perlu mengikut prosedur yang telah ditentukan pihak hospital dan dipersetujui oleh ahli keluarga.


Beliau turut mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang mendoakan kesejahteraan Nik Aziz.

Tuanku As Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V melawat mantan MB Kelantan, Dato' Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat di Wad Delima, HUSM Kubang Kerian semalam.

Walaupun berbeza pandangan politik, sebagai seorang saudara Muslim dan anak Kelantan mendoakan supaya mantan MB Kelantan ini pulih segera dan diberikan kesihatan oleh Allah Taala.

Perdana Menteri Najib Razak dalam perjalanan melawat Nik Abdul Aziz Nik Mat di HUSM.
اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ أَذْهِبِ الْبَاسَ ، اشْفِهِ وَأَنْتَ الشَّافِى ، لاَ شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُكَ ، شِفَاءً لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا "Ya Allah, Rabb (pencipta dan pelindung) semua manusia, hilangkanlah penyakit ini dan sembuhkanlah, Engkau adalah asy-Syaafi (Yang Maha Penyembuh), tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan (dari)-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit (lain)." [HR. al-Bukhari no. 5311 dan Muslim no. 2191]

No comments:

Post a Comment