Tuesday, January 6, 2015

Rakaman Pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 dengan Pusat Kawalan Udara (ATC) Juanda, Surabaya bocor!

Kickbola.net Rakaman Pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 dengan Pusat Kawalan Udara (ATC) Juanda, Surabaya bocor!
Rakaman bocor

Jakarta: Rakaman percakapan dipercayai antara juruterbang pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 dengan Pusat Kawalan Udara (ATC) Juanda, Surabaya dibocorkan oleh seorang pengguna internet menerusi aplikasi SoundCloud.

Dalam rakaman audio berdurasi lebih 20 minit itu dengan tajuk ‘ATC PK AXC-QZ8501 201412272225Z’ didapati dimuat naik oleh seorang pengguna dengan ID "digitizing" pada Sabtu lalu, iaitu selepas Kementerian Perhubungan republik itu membekukan kebenaran terbang pesawat AirAsia ke Surabaya-Singapura.



Sumber dalaman Kompas.com yang enggan dikenali turut mengesahkan rakaman itu adalah asli iaitu antara ATC Juanda dengan juruterbang berdasarkan lalu lintas pesawat yang dikawal pagi hari kejadian (28 Disember lalu).

Pada minit ke-10 terdengar suara daripada seorang daripada juruterbang AirAsia Indonesia QZ8501 (dengan panggilan Wagon Air 8501) yang memberitahu kedudukan di terminal A9 dengan nombor pendaftaran PK-AXC (Alpha X-ray Charlie) bersama jumlah penumpang dan tujuan ke Singapura.

Percakapan itu antaranya:

AWQ8501: "Tower, Wagon Air eight five zero one good morning..."

Tower: "Wagon Air 8501 good mornig Juanda Tower, go ahead..."

AWQ8501: "Eight five zero one (nombor pendaftaran) alpha x-ray charlie parking stand Alpha Niner (A9) destination Singapore POB (passenger on board) one six one, request push and start, wagon air eight five zero one..."

Tower: "Wagon Air eight five zero one parking stand number Alpha niner Pushback and start approved heading west runway one zero, exit sierra two..."

Bagaimanapun, tidak lama kemudian, pada minit keempat, QZ8501 meminta izin ke ATC untuk menuju ke landasan sebelum ATC mengarahkan QZ8501 ke laluan 10 yang sedang digunakan ketika itu.

Pada minit ketujuh, ATC kemudian memberikan kebenaran untuk berlepas kepada QZ8501 melalui airways M635 dengan ketinggian 24,000 kaki.

"Wagon Air eight five zero one clear to Singapore, mike six three five level two four zero initial, RAMPY one alpha departure squawk number seven zero zero five," kata petugas ATC yang bersuara wanita itu. - Kompas.com

No comments:

Post a Comment